|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziKrampuszKovács Marcell
Krampus – amerikai,
2015. Rendezte: Michael Dougherty. Írta: Todd Casey és Michael Dougherty. Kép:
Jules O’Loughlin. Zene: Douglas Pipes. Szereplők: Emjay Anthony (Max), Adam
Scott (Tommy), Toni Collette (Sarah), David Koechner (Howard), Allison Tolman
(Linda). Gyártó: Legendary Pictures / Universal Pictures. Forgalmazó: UIP-Duna
Film. Szinkronizált. 98 perc.
A karácsonyi horror
bevett műfaja az ünnepekre időzített filmkínálatnak, még ha nincs is akkora
piaca, mint a romantikus komédiáknak vagy animációs filmeknek. Többnyire
szerény költségvetésű darabok készülnek annak a nem túl népes, de biztos
közönségnek, amelyik a túlcsorduló szeretet ünnepén nagy igyekezettel keresi a
borzalmakban dagonyázó mozgóképes fantáziákat. Nemrégen volt divat a karácsonyi
témájú slasher-klasszikusok újrafeldolgozása, és a Krampusz által megidézett horror-komédia stílus is a nyolcvanas
években élte virágkorát. Chris Columbus és Joe Dante Szörnyecskékje lehetett az elsőszámú minta Michael Dougherty
életszerű környezetben játszódó, rémisztő és mókás fordulatokban egyaránt
bővelkedő karácsonyi mozijához.
A főcímjelenetben az
áruházba vicsorogva bezúduló vásárlók, az utolsó hintalóért ökölre menő apukák
és a közönyös ál-Mikulás ölében hisztérikusan zokogó gyerekek tökéletesen
közvetítik a karácsony sötét oldalának hangulatát. A nyitány sokat ígérő, ezt a
tempót és intenzitást azonban nem sikerül tartani. Pedig a színészek jók, nincs
bohóckodás, a karácsonyt csak nyugtatókkal elviselő, a gyűlölt rokonokra
kényszeredetten mosolygó családot közeli ismerősünknek érezzük. A közép-európai
folklórból kölcsönzött szörny is hatásos. A mikulás-mesékben a csodában
megingathatatlanul hívő hős jutalmat kap, a Krampusz
a hitüket elvesztők megbüntetéséről szól. A szarvas-patás címszereplő kegyetlen
pribékjeivel, a szögbelövővel támadó mézeskalács-manókkal és a kannibál
porcelánbabákkal terrorizálja a békésen karácsonyozó kertvárosi lakosokat. A
forgatókönyvíróként (Superman visszatér)
és rendezőként (Adsz vagy kapsz) sem
kezdő Dougherty jópofa, szerethető filmet készített. Ahhoz viszont, hogy az új Szörnyecskékként üdvözölhessük, erősebb
sztori, egy-két ráadás fordulat mindenképp kellett volna.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 34 átlag: 4.79 |
|
|
|
|