|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziMiért én?Strausz László
De ce eu? – román, 2015.
Rendezte és írta: Tudor Giurgiu. Kép: Marius Panduru. Zene: Viktor Chouchkov.
Szereplők: Emilian Oprea (Panduru), Mihai Constantine (Codrea), Andreea Vasile
(Dora), Liviu Pintileasa (Ionut). Gyártó: Chouchkov Brothers / Libra Films /
Cor Lenis Films. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Feliratos. 125 perc.
A kilencvenes években az
ENSZ és az Unió háborús bűnök vádja miatt gazdasági embargó alá vette Szerbiát.
A blokád kijátszása a környező országok szervezett bűnözői csoportjainak egyik
legfontosabb bevételi forrásává vált, így például csak Romániából sok tízezer
tonna kőolajat szállítottak a szomszédba. Ezek a tranzakciók a
titkosszolgálatok védelme alatt álltak, majd a szolgáltatásért cserébe számos
politikus kampányát finanszírozták a bevételekből.
Tudor Giurgiu valós
eseményeken alapuló Miért én? című
filmjének főhőse, Christian Panduru egy fiatal, naiv de ambiciózus bukaresti
ügyész, akit főnökei egy ilyen korrupciós ügy gyors felgöngyölítésével bíznak meg.
A paranoia-thriller műfaji szabályainak megfelelően azonban a történetben semmi
és senki sem az, aminek látszik. Legmagasabb politikai körökig vezető szálak,
gátlástalanság, cinizmus és manipuláció ellenszelében Panduru fokozatosan
döbben rá arra, hogy ebben a játszmában az igazság kiderítése senkinek nem áll
érdekében.
A film magabiztos és
öntudatos módon használja az egyre kiismerhetetlenebb ügybe fokozatos
belecsavarodó, joggal paranoiás ügyész karakterének műfaji elemeit (többek
között Coppola Magánbeszélgetések-je
is megidéződik abban a jelenetben, ahol a poloskát kereső főhős őrjöngve
tör-zúz saját lakásában). Egyenletesen magas színvonalú színészi alakításoknak
és feszes ritmusának köszönhetően a Miért
én? izgalmas zsánerdarab, amelynek a konkrét korrupciós ügyekre való
tekintettel még politikai gesztusként is fontos szerepe van.
Mióta Románia
csatlakozási tárgyalásain a kora kétezres években az EU feltételként szabta a
mindent átható korrupció elleni harcot, a látványos antikorrupciós ügyek a belpolitikai
leszámolások eszközeivé is váltak. Erről a összetett játszmáról, illetve az
állam, a néhai államszocialista titkosszolgálatok és az új vadkapitalista
bűnözői csoportok genealógiájáról Kelet-Európában annak ellenére még nem sok
thriller készült, hogy ez a történet – még ha eltérő formában is, de – a térség
országainak közös tapasztalata. Nemzetközi viszonylatban a műfaji
vetélytársaihoz képest alacsony költségvetésből készült film, amely egyes
pontokon kifejezetten tévés hatást kelt, talán nem fog átütő sikert aratni, de
a regionális sikerre és nézőkre joggal számíthat.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 31 átlag: 6.06 |
|
|
|
|