|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDFekete-tengerSoós Tamás Dénes
Black Sea – angol-orosz-amerikai, 2014. Rendezte: Kevin Macdonald. Szereplők: Jude Law, Ben Mendelsohn, Scoot McNairy. Forgalmazó: Select Video. 110 perc.
A II. világháborús legenda szerint a
Németország és a Szovjetunió közti meg nem támadási paktum Sztálinnak többe
került egy tollvonásnál: 80 millió márkát is küldött Hitlernek „kölcsönként”,
ám a szállítmány elsüllyedt valahol a grúz partoknál. Kevin Macdonald filmje
szerint az eltűnt kincs nyomába munkanélküli brit és orosz tengerészek
indulnak, élükön az elegánsan philcollinsesedő Jude Law-val. Talán az expozíció
elsietettsége, talán a légből kapott küldetés lehetetlensége miatt, de van
valami mélységesen szürreális a történetben, amit Christopher Ross operatőr is
kiemel: alapszínekre kalibrált fényjátéka olyan hatást kelt, mintha a Szárnyas fejvadász harsány megapoliszát
zsúfolták volna be a tengeralattjáró fedélzetére. A dokumentumfilmek felől
érkező Kevin Macdonald mégis ragaszkodik realista stílusához, ami most a sztori
ellenében dolgozik: a túl sötét és a helyszín miatt túlzsúfolt képeken gyakran
elsikkad az információ, a kalandból kipereg a feszültség. De elpárologna az
amúgy is, mert a hangsúly, mint Macdonaldnál általában, nem az akcióra, hanem
az emberi pszichológiára kerül: a fizikai munkával sanyarított életek
stresszére, a britek és oroszok kulturális-nemzeti ellentéteire.
Innentől kezdve bármi lehetett volna a
filmből: brit kitchen sink dráma például, csak tengeralattjárón, amely a
munkások konstans gazdasági válságát, meg persze a bankárnépség züllöttségét
tárgyalná, ha nem ragadna le az első kínálkozó pénzember- és
munkás-sztereotípiánál. Vagy esetleg thrillerbe oltott tanmese a pénz
jellemkorrumpáló hatásáról, ha nem hirtelen, bármiféle magyarázat nélkül kattannának
be és vissza a tengerészek. Ha már ok nélkül ugranak egymás torkának, akár
tengerész-szakosztályra átírt, Legyek ura-alapú
pszichodrámát is kerekíthetnének a magát sarokhelyzetben felszámoló
emberiségről, de ahhoz meg az erkölcsről kéne gondolni valamit, a „feláldozhatunk-e
egy embert, hogy megmentsük a többit?” klasszikus etikai dilemmájáról. A Fekete-tenger, ez a fináléra azért
szoliddá fejlődő túlélődráma végül egyik sem lesz. Csupán A Sierra Madre kincse és Az
utolsó esély furcsa keveréke, John Huston emberismerete és Tony Scott
akcióérzéke nélkül.
Extrák: Kisfilm (Merülés a
Fekete-tengerbe), audiokommentár Kevin Macdonald rendezővel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 55 átlag: 6.29 |
|
|
|
|