|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz ötödik kerékNevelős Zoltán
L’ultima ruota del carro – olasz, 2013. Rendezte: Giovanni Veronesi. Írta:
Ugo Chiti. Kép: Fabio Cianchetti. Szereplők: Elio Germano (Ernesto), Alessandra
Mastronardi (Angela), Ricky Memphis (Giacinto), Sergio Rubini (Fabrizio).
Gyártó: Fandango / Ogi Film. Forgalmazó: Cinenouvo Kft. Feliratos. 112 perc.
Vagy egy tucat kevéssé emlékezetes komédia
után Giovanni Veronesi ismét az olasz vígjátékok nemes, de már rég megfakult
hagyományait igyekszik feleleveníteni egy kisember életének szűk két órába
foglalt elbeszélésével. Ernesto számára az apja árnyékában eltöltött gyermekkor
után – húszas éveiben is kárpitos apja segédjeként dolgozik – az jelenti
önállóságának kezdetét, hogy sikerül megszereznie – egy családi jótevő
közbenjárásával – egy sokak által áhított fix állást, amire teljesen
alkalmatlan. Végül bútorszállító vállalkozóként áll a maga lábára, de amikor
egészségügyi okból váltania kell, ismét egy összeköttetés adta lehetőség segíti
ki: egy gyanús üzelmeket folytató cég lótifutija lesz.
Az Az ötödik kerék háttérben időről időre feltűnnek az olasz közélet
jelentős eseményei Aldo Moro meggyilkolásától az 1982-es focivilágbajnoki
győzelmen és Craxi bukásán át a Berlusconi-éráig. Mindez elsősorban az olasz
közönség számára jelent nosztalgikus töltést és „mindez rólunk szól”- élményt,
habár a közéletet behálózó korrupció témája a protekcionizmusban szintén
jeleskedő magyar társadalomban is ismerős lehet. Az ambiciózus vállalás, egy
élettörténetbe sűríteni egy nemzet majdnem fél évszázados történelmét, végül
nem lép túl a múltidézés nosztalgiáján és a politikai-társadalmi átalakulások
jelzésszerű felvillantásán; a katartikus fordulatot Veronesi és írótársai maguk
is kisemberünk személyes fejlődéstörténetéből bontakoztatják ki. Ahogy Ernesto
jóformán egyetlen jó húzása az életben a párválasztás volt, amikor egy
elképesztően balga udvarlás után sikerül elvennie a szép, kedves, de hozzá
illően butuska Angelát, úgy a keserédes történet végkifejlete is a családi
boldogságban talál nyugvópontot egy banális, de jószándékú tanulsággal. Elio
Germano a főszerepbeli remek alakítása mellett olyan veterán nagyságok, mint
Sergio Rubini és Alessandro Haber epizódalakításai emelik a produkció fényét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 203 átlag: 5.6 |
|
|
|
|