|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDÖld meg kedveseidBocsor Péter
Kill
Your Darlings – amerikai, 2013. Rendezte: John Krokidas. Szereplők: Daniel
Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall. Forgalmazó: InterCom. 104 perc.
Nehéz eldönteni, hogy John
Krokidas rendező a kihívást kereste vagy inkább biztosra akart menni, amikor első
filmje témájául a beat generáció születését, és benne Allen Ginsberg (Daniel
Radcliffe) művészi és szexuális öntudatra ébredését választotta. A Kerouac,
Burroughs és Ginsberg közötti kivételes alkotói barátság, illetve az utóbbi
pályájának kezdetét beárnyékoló tragikus szerelmi háromszög története ugyanis
az amerikai irodalomtörténet egyik legjobban dokumentált szelete, amelyet az
említett szerzők is több alkalommal feldolgoztak műveikben.
A
témaválasztás megítélését árnyalja, hogy a rendező és a forgatókönyvet vele
közösen jegyző Austin Bunn igyekeznek túllépni az életrajzi film műfaji
keretein, és az irodalmi hagyományok elleni lázadás, a személyes identitás
vállalásának próbatétele, illetve a társadalmi normák általános
megkérdőjelezése közötti összefüggéseket
állítják a film fókuszába. Ha a szabadversnek van értelme a rímek kötöttsége
nélkül, akkor a szerelem se csupán heteroszexuális lehet, és a beat nemzedék
által később megfogalmazott lázadó magatartásformák is érthetővé válnak az Üvöltés extázisától, az Úton céltalanságán át, a Meztelen ebéd precízen rögzített
delíriumáig.
E
nagy ívű párhuzam felvázolásának azonban az az ára, hogy elvarratlan szálak és
félreérthető motívumok maradnak a filmben. Ilyen például, hogy a szerelmi
háromszögben központi szerepet játszó − a valóságban éveken át pedofil
zaklatásnak kitett, és a beat nemzedékre kétségtelenül nagy hatással bíró − Lucien
Carr alakja (Dane DeHaan) inkább egy öntelt díváéra hasonlít, aki tehetség
híján önkényesen bünteti a rá vágyakozó férfiakat. Ez egyrészt ellentmond a
film végén is közölt ténynek, miszerint Carr megbecsült szerkesztőként, tisztes
visszavonultságban élte hátralévő életét, másrészt óhatatlanul felidézi az
erkölcstelen meleg férfi, a gyilkos hajlamú szexuális ragadozó sztereotípiáját.
A
film szereplőválasztása hasonlóan ellentmondásos. Noha elsőfilmes rendezőként
érthető, hogy Krokidas ismert színészekkel veszi körül magát, a felvetett
dilemmák helyett így a nézők többségét az foglalkoztatja, hogy Daniel Radcliffe
vagy a szerelmi háromszög harmadik tagját megformáló Michael C. Hall alakítása
mennyire tudja feledtetni Harry Potter vagy Dexter népszerű karaktereit.
Extrák:
a főszereplők, a rendező és a forgatókönyvíró audiokommentárja, kimaradt
jelenetek, interjúk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 169 átlag: 5.88 |
|
|
|
|