|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
DVDThe Killer Inside MeSoós Tamás Dénes
The Killer Inside Me – amerikai, 2010. Rendezte: Michael Winterbottom. Szereplők: Casey Affleck, Kate Hudson, Jessica Alba. Forgalmazó: InterCom. 109 perc.
Első olvasásra a saját tetteitől elszakadt,
a világot torz logikával racionalizáló pszichopata érdes karaktertanulmánya Jim
Thompson regénye – másodikra már az ötvenes évekbeli mosolykultúra alatt rohadó
hipokrita társadalom felé intézett vádirat. Sodró tempó, húsba vájó brutalitás
és – szó szerint – nyaktörő fordulatok teszik az amerikai bűnügyi irodalom
itthon keveset emlegetett nehézfiújának egyik legsúlyosabb ponyvájává. A
kisregény a Lou Fordban élő gyilkos tetteit, valamint az odáig vezető,
gyerekkori traumákkal kísért utat is felrajzolja, amely alatt a texasi olajboom
felelőtlen nyerészkedésbe torkolló nemzeti bűnére is kitekint.
Ha valaki, hát a műfaji
elvárásokkal kedvtelve játszó, az utóbbi években a Bush-kormány által
elszabadított háborúk borzalmait feltáró Michael Winterbottom lehetett volna
az, aki nemcsak a kisvárosi seriff kifordult gondolkodásmódját, hanem az őt
körbeölelő társadalmat emésztő fekélyt is láttatni tudta volna a thompsoni
szarkazmus árnyalataiban. A kísérletező kedvű rendező meglehetősen konzervatív
és szöveghű adaptációt tett le az asztalra, amely Lounak mind a városszéli
prostituálttal folytatott, szadomazochista szexuális kapcsolatát, mind a helyi
tanárnőt érzelmi függőségbe taszító játszadozását kibontja. A kötelező
sűrítésnek így a lényeg nem, csak az árnyalatok estek áldozatul.
Ezért is érthetetlen,
miért farag Winterbottom szerelmes pszichopatát Thompson hidegvérű antihőséből,
aki önigazoló önreflexiók helyett melankolikus flashbackekben idézi fel a szíve
prostituáltjával és idilli verésekkel töltött éjszakákat. A felpuhított,
érzelmekkel felruházott karakter pont a könyv logikájának mond ellent, amely a
társadalmi elvárások mentén hazudott érzelmek mögött rejlő ürességet tapogatta
körbe. A nihilt és tébolyt inkább csak Casey Affleck csillantja meg
érzékletesen Lou szemében, aki bátor és eszközszegény alakításával – a regény
magyar fordításának hiányában – mégis hiánypótlóvá teszi Winterbottom
jószándékú, de felemás adaptációját.
Extrák: semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 217 átlag: 5.64 |
|
|
|
|