|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziA nőTüske Zsuzsanna
Her – amerikai, 2013. Rendezte és irta: Spike Jonze. Kép: Hoyte van Hoytema. Zene: Owen Pallett. Szereplők: Joaquin Phoenix (Theodor), Scarlett Johansson (Samantha), Amy Adams (Amy), Chris Platt (Paul), Rooney Mara (Catherine). Gyártó: Annapurna Pictures. Forgalmazó: Intercom. Feliratos. 126 perc.
A hús-vér magányos férfi és a mesterséges
eredetű, női tulajdonságokkal felruházott, hétköznapi használati eszköz
képtelen románca korszakokon és országhatárokon átívelve találja meg helyét
újra és újra a mozivásznon. Legismertebb darabjában, a szokatlan hangolások
mesterének, Marco Ferrerinek 1980-as években készült I Love You-jában Christopher Lambert fogja szerelmes hévvel a
veszett fejsze nyelét, füttyszavára felelgető kulcstartójának udvarolva.
2013-ra egy másik, ezúttal tengerentúli szürrealista mágus, Spike Jonze
megfosztja a vágy titokzatos tárgyát eddig is jelzés értékű testétől, bővíti
szókincsét, sőt önálló tudattal ruházza fel. A vélhetően nem is olyan távoli
technológiák világában él Theodore, a megtört szívű, elvált író, aki főállásban
idegenek személyes leveleiért felel, a magánéletben azonban sem ápolni, sem
kiheverni nem tudja volt feleségével való kapcsolatát. A megoldás egy napon az
ölébe hullik egy női hangon megszólaló érző, gondolkodó, ám test nélküli
operációs rendszer, Samantha formájában, akivel mélyebb kapcsolatot kezd
áplolni, mint bármely lélegző emberi lénnyel.
A nővel Jonze a 21. századi
kommunikációs formák és technológiák (lásd arctalan csetelés és az olyan
intelligens applikációk, mint az Apple Siri-je) ürügyén inkább az emberi
kapcsolatok építésének újfajta módszereiről beszél, az érzelmi közelségről és
eltávolodásról. A rendező bizarrság és bravúrok tekintetében nem múlja felül
francia elődjét, hiszen a felhasználó igényeihez idővel alkalmazkodó szoftverek
akár a nem túl messzi jövőbe, egy valódi Samantha születése felé is
mutathatnak, ugyanakkor cizelláltabb eszközökkel bontja ki központi
metafóráját. Jonze legújabb remekét (akárcsak legutóbbi munkáját, a szintén
másik világ felé forduló, különc hőssel dolgozó Ahol a vadak várnakot),
nem csak bájos játékosság de egyszerre finom melankólia es édesbús szépség
hatja át.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 341 átlag: 5.72 |
|
|
|
|