|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziBűbáj és kéjelgésSepsi László
Las brujas de Zugarramundi – spanyol, 2013. Rendezte: Álex de la Iglesia. Írta: Jorga Guericachevarría és Álex de la Iglesia. Kép: Kiko de la Rica. Zene: Joan Valent. Szereplők: Hugo Silva (José), Mario Casas (Antonio), Pepón Nieto (Calvo), Carolina Bang (Eva). Gyártó: La Ferme Productions. Forgalmazó:ADS Service. Feliratos. 104 perc.
A véletlenül felnyársalódott újságíró
tragikus történetét visszafogott letisztultsággal elmesélő La chispa de la vida után Álex de la Iglésia a Bűbáj és kéjelgéssel visszakanyarodott korai filmjeinek és az Egy őrült szerelem balladájának stiláris
és műfaji eklektikájához, ahol a középkori karneválok euforikus tébolya hozza
közös nevezőre a globális tömegkultúrát és az európai tradíciókat. Az Alkonyattól pirkadatig mintájára pörgős
heist-filmből vérbő horrorkomédiába átforduló legfrissebb munkája hasonló
enciklopédikus igénnyel nyúl a boszorkány-tematikához, mint tette azt a 800 golyó a spagettiwesternnel vagy A fenevad napja a világvége-váró okkult
rémfilmekkel.
Bűnöző hősei – és a
velük utazó, ugyancsak a 800 golyót
idéző kisfiú – egy bravúros rablás után akadnak össze egy csapat feminista
banyával, akik a boszorkánypereiről hírhedt Zugarramurdiban (Salem baszkföldi
megfelelője) gyűltek össze egy orgiasztikus pizsamapartira. A magánéleti
nehézségekkel küszködő rablók és a férfigyűlölő némberhorda kiegyenlítetlen
összecsapása éppúgy a nemek harcának kínálja fekete humorú zsánerolvasatát,
mint tette azt néhány évvel korábban a dühkóros zombiasszonyokkal operáló Kutyaház, de míg a brit variációt főképp
a sörszagú egysorosok és az ötletgazdag öldöklés tette emlékezetessé, Iglesia
legfrissebb szürreális tombolását a míves kompozíciók és a spanyol
történelemtől a Hullajóig terjedő
gazdag referenciaháló emeli ki az egyszeri brutáliák tömegéből. A Bűbáj és kéjelgés nélkülözi ugyan az Egy őrült szerelem balladájának tragikus
felhangjait, és így profán könnyedségében inkább A fenevad napjának örököse, cserébe viszont magával ragadó
felszabadultsággal meríti meg az európai mesekincset – élen a Jancsi és Juliskával – a švankmajeri
groteszk testváladékoktól fortyogó kondérjában.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 412 átlag: 5.27 |
|
|
|
|