|
Év
1999/július
|
KRÓNIKA
Molnár Gál Péter: Dirk Bogarde (1921–1999)
MAGYAR MŰHELY
Jeles András: Madár a tükörben
Janisch Attila: Szavak, képek, terek Film és irodalom
Bori Erzsébet: Jadviga választása Beszélgetés Deák Krisztinával és Závada Pállal
Mihancsik Zsófia: A láthatatlan nem Magyar nők filmen
Schubert Gusztáv: Hűlt hely Magyarország, szerelem
FESZTIVÁL
Galambos Attila: Női vonalak Nemek és szerepek Kelet-Európában
Hirsch Tibor: Pőrén, buján, pajkosan Erotika és öncenzúra az ezredfordulón
Nánay Bence: Hímnem, nőnem Feminista filmelmélet
CYBERVILÁG
Kömlődi Ferenc: A gépaszony csókja Cyberdámák, robotlányok, virtuálkirálynők
Gelencsér Gábor: Kortársunk, Eustache Jean Eustache retrospektív
MEDIAWAVE
Bakács Tibor Settenkedő: Feléből többet Mediawave
N. N.: Mediawave ’99 díjlista
Halász Tamás: Test-Tér és Test-Tár Pillanat/Kép
KRITIKA
Varga Balázs: Fekete mese Pattogatott kukorica
Vasák Benedek Balázs: Csigidicsá! A Morel fiú
Békés Pál: Még egy nap a Paradicsomban
LÁTTUK MÉG
Békés Pál: 10 dolog, amit utálok benned
Galambos Attila: Slam
Tamás Amaryllis: Oscar Wilde szerelmei
Ádám Péter: Kegyetlen játékok
Köves Gábor: Pókerarcok
Mátyás Péter: A légiós
Korcsog Balázs: Briliáns csapda
Kömlődi Ferenc: A múmia
Varró Attila: Mimic – A júdás faj
KÉPMAGNÓ
Reményi József Tamás: Requiem a krimiért
|
|
|
|
|
|
|
MoziMielőtt meghaltamBaski Sándor
Dallas Buyers Club – amerikai, 2013. Rendezte: Jean-Marc Vallée. Írta: Craig Borten és Melisa Walack. Kép: Yves Belanger. Szereplők: Matthew McConaughey (Ron), Jared Leto (Rayon), Jennifer Garner (Dr. Saks), Dallas Roberts (David), Kevin Rankin (TJ). Gyártó: Voltage Pictures / Truth Entertainment. Forgalmazó: Parlux Entertainment. Feliratos. 117 perc.
Kevés annyira jellegzetesen amerikai
filmtoposz létezik, mint a jogai védelmében a nagybetűs Rendszerrel szembeszálló
kisemberé. A nézők igazságérzetére apelláló, többnyire megtörtént eseteken
alapuló filmek hasonló koreográfia mentén épülnek fel, és ezekkel a jól
bejáratott dramaturgiai konvenciókkal a Mielőtt
meghaltam sem szakít. Jean-Marc Vallée nyolcvanas években játszódó
filmjének főszereplője Ron Woodroof, texasi villanyszerelő és rodeó cowboy,
akinek az orvosok mindössze 30 napot jósolnak, miután AIDS fertőzéssel
diagnosztizálják. Woodroof természetesen nem hajlandó beletörődni a halálos
ítéletbe, először egy még tesztelés alatt álló gyógyszerrel próbálja kúrálni
magát, majd amikor kiderül, hogy az AZT nevű gyógyszertől csak rosszabbul lesz,
újfajta gyógyhatású készítményekkel kezd kísérletezni. Állapota látványosan
javul, egy idő után pedig a Mexikóból feketén behozott szereket sorstársainak
is árulni kezdi, amit az AZT gyártói és a hatóságok kevéssé díjaznak.
A Mielőtt meghaltam annyibban mindenképpen kilóg a civil kurázsit
ünneplő filmek hosszú sorából, hogy főhőse, a legfrissebb trendeknek
megfelelően – lásd Az élet császárai című
cikket a 20. oldalon, – nem tisztes átlagpolgár, hanem igazi antihős,
legalábbis a történet kezdetén. Woodroof vérbeli texasi suttyó, egy
lakókocsiban tengeti drogokkal és olcsó prostikkal színesített életét; ha kell,
a haverjait is átveri, és pont olyan rasszista és homofób, mint a környezetében
bárki. Éppen ezért hisszük el róla fenntartások nélkül, hogy képes még a halál
torkában is felfedezni a saját és mások szenvedésében rejlő üzleti lehetőséget.
Vallée-nek jóval
nehezebb dolga van, amikor azt kell érzékeltetnie, miként bomlanak le Woodroof
melegekkel szembeni előítéletei, és hogyan válik az aluliskolázott cowboy-ból a
sorstársaiért küzdő aktivista. A szentimentalizmust és a didaxist minimálisra
redukáló forgatókönyvnek is köszönhető, hogy a mutatvány sikerül, de a filmet
elsősorban mégis a főszerepet alakító Matthew McConaughey világklasszis
teljesítménye érdemesíti a figyelmünkre.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 587 átlag: 5.56 |
|
|
|
|