KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/április
KRÓNIKA
• (X) : Avantgárd húsvét
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
• (X) : 46. Országos Független Film- és Videó Fesztivál
FILMSZEMLE
• Bori Erzsébet: És mégis mozog Játékfilmek
• N. N.: A 30. Magyar Filmszemle díjai
• Bikácsy Gergely: Az őrangyalom egy barom Visszatérés
• Muhi Klára: Szemszáj Kisjátékfilmek
• Schubert Gusztáv: És a hajó megy Dokumentumfilmek
• Gayer Zoltán: Tetszhalál Dokumentum-válság

• Ágfalvi Attila: Ha nincs Isten… Claude Chabrol
• Nánay Bence: CineMAO Godard maoista korszaka
• Csantavéri Júlia: Saudade Utazás a világ kezdetéhez
FESZTIVÁL
• Csejdy András: Egy kalap alatt Thesszaloniki
MULTIMÉDIA
• Herpai Gergely: Az eszköz édesíti a célt Stratégiai játékok

• Halász Tamás: Határátlépés Magyar táncfilmek
• Csala Károly: Filmgörögségünk Hepp József és a hellén film
KRITIKA
• Barna Imre: Mama, győztünk! Az élet szép
• Báron György: Kukkolás Születésnap
• Galambos Attila: Egy megrögzött modernista Az örökkévalóság és egy nap
• Gyurkovics Tamás: Rosszmáj Európa Expressz
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: Az őrület határán
• Hirsch Tibor: Életem szerelme
• Varró Attila: Faculty - Invázium
• Ágfalvi Attila: Taxi
• Gyurkovics Tamás: Patch Adams
• Nevelős Zoltán: Amerikai história X
• Lémy Benkő Attila: A szerelem hálójában
• Hungler Tímea: Édesek és mostohák
• Somogyi Marcell: Szentfazék
• Tamás Amaryllis: Vérvörös
• Vidovszky György: Simon Birch, a kisember
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Miért Rex?

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Superfly

Kovács Patrik

Superfly – amerikai, 2018. Rendezte: Director X. Szereplők: Trevor Jackson, Jason Mitchell, Michael Kenneth Williams. Forgalmazó: Bontonfilm. 116 perc.

 

Kliprendezőként Director X. már számos kreditet szerzett, ám most a nagyjátékfilmes porondon is megvetette a lábát: első mozija, a Superfly egy 1972-es, azonos című blaxploitation modern újragondolása. Veretes gengszterhistóriát láthatunk, melynek főhőse, a nagymenő drogdíler (Trevor Jackson) eltökéli, hogy kényszernyugdíjazza magát, előtte azonban – jövőjét bebiztosítandó – elvállal néhány rizikós üzletet, csakhogy ezzel számos riválisa haragját kivívja. A Superfly a megtérés küszöbén álló, önmérsékletre képes gengszter ethoszát dicsőíti, az ezt szolgáló narratív- és stíluseszközei azonban kétes értékűek. A sebhelyesarcú, a Carlito útja, a Betépve és az Amerikai gengszter motívumaival zsonglőrködő történet már rég lerágott csont, a forgatókönyvet jegyző Alex Tse ráadásul néhány, a deus ex machina határát súroló – épp ezért meglehetősen hiteltelen – fordulat révén még happy end-del is „megkoronázza” e sekélyes tanmesét. Tse a párbeszédekkel is bakot lő: a dílersors fonákságáról számot adó dialógusok nem is Coelho, hanem szinte már a trash kilencvenes évekbeli pápája, Donald G. Jackson ízlésficamát juttatják eszünkbe.

Igazán kár, hogy Director X. nem szánt elég időt az alapanyag precíz megmunkálására, már csak azért is, mert a képi világ elsőrangú, némely jelenet pedig – nem meglepő módon – a játékfilmes klipesztétika csúcsra járatása, ám a rendező szerencsére sikeresen tartja féken szélsőséges stíluskésztetéseit: az egyébként pazarul megkomponált akciójelenetekkel is furfangosan takarékoskodik. Aki tehát zilált formanyelvű, stílusvezérelt mozit vár, kellemesen fog csalódni. A Superfly problémái azonban így is számosak: nemcsak műfaján belül súlytalan, de a feketék szubkultúrájának árnyalt bemutatását célzó jelenkori trendnek (a Fruitvale megállótól a Csuklyásokig) sem lesz éllovasa.

Extrák: Director X. kedvenc jelenetei, werkfilmek, egy videóklip (No Shame).

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/02 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13989