KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/március
KRÓNIKA
• (X) : Hontalan hon
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története

• Bori Erzsébet: Tatabánya, Glasgow Skót-magyar
• Vasák Benedek Balázs: Tank, felhő, jegenye Erdély Miklós kívül és belül
• Erdély Miklós: Istentisztelet a valósághoz A happeningről
• Schubert Gusztáv: Filmesek a ravatalnál Halál egyenes adásban
• Tamás Amaryllis: Minden titkok értelme Beszélgetés Dettre Gáborral
• Bóna László: Élet veszélyben Túlélő-magazinok
• Forgách András: Vérontástechnikák Jackie Brown
• Pápai Zsolt: Játék az árnyakkal Stephen King, a rémkirály
• N. N.: Stephen King-adaptációk, játékfilmek, eredeti forgatókönyvek
• Bikácsy Gergely: Lassú terek, olvadó időben Manoel de Oliveira
• N. N.: Manoel de Oliveira filmjei
FESZTIVÁL
• Csejdy András: Fenékig tejfel Edinburgh
• Kúnos László: Tisztes ipar Svéd filmhónap
• Kúnos László: Hamsun Beszélgetés Jan Troell-lel
KÖNYV
• Kelecsényi László: Moziéletrajz Oxford Filmenciklopédia

• Reményi József Tamás: Látni akarták Putti Lya-repríz
KRITIKA
• Turcsányi Sándor: Őrizem a szemetet 6:3
• Muhi Klára: Bábeli szerelem Natasa
• Gyurkovics Tamás: Árukapcsolás Kalózok
LÁTTUK MÉG
• Lajos Sándor: Szerelmes Shakespeare
• Tamás Amaryllis: Gabbeh
• Turcsányi Sándor: A púpos
• Varró Attila: Nightwatch – Éjjeliőr a hullaházban
• Békés Pál: Good Will Hunting
• Stein Ernő: A nő kétszer
• Vidovszky György: Dolcsi vita
• Mátyás Péter: A csók
• Ardai Zoltán: A játék ördöge
• Köves Gábor: Ronda ügy
• Zsidai Péter: A katona
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Pornógólok

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Internet

A fiúk a MIR-en

Nyírő András

Helyszíni közvetítés az interneten – itt van immár a „valódi videó”. Számtalan kis amatőr adó indult.

 

Szól a telefon, igazi kaland, kihívás: ki az a maradi lélek, aki ezekben a modern időkben még telefonál? Seattle-ből, a világ másik feléből hív soha nem látott rokonom: most megy a Bombershoot fesztiválra. A szavaiból azt veszem ki, hogy ez valami olyasmi lehet, mint a Sziget nálunk, sok ezer ember, több tucat zenekar, nagy felfordulás. Van internetes címe az eseménynek, ha érdekel, nézzem meg. Érdekel, mert nem nagyon értem, hogy miért kellett ezért felhívnia, ő elmegy, megnézi, lát, amit lát, aztán majd meséli. Szombat éjjel van, az Internet ilyenkor szinte teljesen üres, egy pillanat alatt meg tudom nézni a Bombershoot oldalait. És itt ér a meglepetés: élő, mozgóképes közvetítés, hirdeti a felirat, és sok felkiáltójel sorakozik utána, teljes joggal. Némi vacakolás után (le kell tölteni egy másik programot) már látom is a színpadot.

Elmosódott, kockás kép, szakadozva változik, alatta a hang néha elúszik, mégis: ez van most Seattle-ben, ez az én tévém, alig lehet rajta valamit látni, de ott van valahol a rokonom is, talán a színpad előtt az egyik csápoló lehet, ha jobb volna a felvétel, akkor sem ismerném fel, mondom, soha nem láttam. De nem is ez az érdekes. Milyen nagy szó volt néhány évvel ezelőtt, amikor Budapest és New York között élő televíziós híd épült, most meg saját magamnak építem a hidat. Jó, az eredményre nem hívnék vendégeket: a fonográf száz évvel ezelőtt sokkal jobb hangot adott, mint ez a ketyere.

Itt a Real Video, a neve elé még oda kell biggyeszteni a gyengébbek kedvéért, hogy ez valódi videó. Három-négy évvel ezelőtt kezdődött a történet, akkor hangot tudtak közvetíteni, természetesen Real Audio néven. Azóta minden jobb rádióállomásnak van ilyen adása az Interneten, de ami sokkal izgalmasabb, számtalan kis amatőr adó indította el műsorát. A belépési költség elhanyagolható a hagyományos rádióéhoz képest: néhány számítógép, zeneeszköz kell, egy vonal a nagyvilági hálózathoz, és indulhat az adás. Persze ha valaki komolyan akarja venni a dolgot, akkor komoly gépekre van szükség, a hang átvitele igencsak próbára teszi a kisebb forgalomra méretezett vonalakat. De kevesen veszik komolyan, és ez a jó benne. Most azonban itt a folytatás, nem csak hangot, de mozgóképet is láthatunk. A http://www.real.com címen minden technikai részletet meg lehet tudni, és ráadásul itt megtaláljuk az összes fontos helyet, ahol érdekesebb adásokat lehet látni.

Nyomul a CNN és a többi mamut, Diana halálát követően néhány órával teljes filmösszeállításokat láthattunk az Interneten. Már az Interneten keresztül is nézhetjük a Duna TV híradóját (http://www.hu.net/dunatv/), ez Pesten talán nevetségesen hangzik, de az amerikás magyarok nagyon örülnek neki. Az új médium lehetőségeit talán még jobban mutatja a MIR űrállomás fedélzetéről levadászott tévé-adások közvetítése. A http://www.irisz.hu címen Artner Iván, a rádióhullámok mágusa élő adásokkal szórakoztatja a világ álmélkodó közönségét. Az érdekesebb felvételekből multimédia CD-t is készítettek, aki beéri a konzervvel, az megnézheti, hogy hogyan vágnak hajat az űrállomás fedélzetén (Rakéta porszívóval szedik össze a lehulló hajszálakat.)

Képek, elmosódott, álomszerű képek,

Chagall gyilkolni tudott volna ezekért a felvételekért, de aki már járt a Corvin moziban, az könnyen legyint: ugyan, ez alkalmatlan a szórakoztatásra. Valóban, a mai változatban alkalmatlan, de az események gyorsan pörögnek, egy hónapja arról írtam ezen a szent helyen, hogy aki az új képi világról delirál, az tévedésben van: az Internet a szövet, az emil, az elektronikus levél világa. Eltelt egy hónap, és most naponta megnézem, hol tartanak a fiúk ott fent, a MIR-en, belenézek a CNN híradójába és már előre rettegek, hogy mekkora telefonszámlát fog hozni a postás.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1997/11 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1699