KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/február
KRÓNIKA
• N. N.: A 30. Budapesti Független Film- és Videószemle díjai
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Mihancsik Zsófia: A mese vége Elveszett történetek
• Jeles András: Raszter Színészmaszkok

• Schubert Gusztáv: Hidegebb a halálnál A Haneke-gyilkosságok
TELEVÍZÓ
• Hirsch Tibor: Digitális ablak Hétköznapok teleregénye
• Horváth Antal Balázs: Egy show a semmiről Seinfeld
• N. N.: Másképp röhögünk
• Gelencsér Gábor: Magaskultúra földközelben Jelenetek egy házasságból

• Herpai Gergely: A virtuális rivaldafény sztárjai CD-mozi
• Beregi Tamás: Rovarszív Bogaras filmek
• Bikácsy Gergely: Én voltam a Hold Méliès-tekercsek
• Varró Attila: Az édenkert peremén Nyugat-Afrika filmjei
• Muhi Klára: Kilégzés, belégzés Európa filmhét
• Geréb Anna: Megkövült snittek A két Eizenstein
• Ágfalvi Attila: Alphawille-től Abraxasig Filmépítészet
KÖNYV
• Dániel Ferenc: Mozgóképeskönyv Varga Csaba: Film és story board
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Nagybudapesti feltámadás Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten
• Spiró György: Magyar virtus Gengszterfilm
• Békés Pál: Halványkék angyal Ámbár tanár úr
• Ardai Zoltán: Örökzöld Baltimore Kuki
LÁTTUK MÉG
• Tamás Amaryllis: Eladó
• Hungler Tímea: Téli vendég
• Kis Anna: A galamb szárnyai
• Kömlődi Ferenc: Penge
• Mátyás Péter: Rejtélyes alkony
• Hatvani Tamás: Ha eljön Joe Black
• Korcsog Balázs: A közellenség
• Somogyi Marcell: Rémségek könyve
• Janisch Attila: Psycho
• Vidovszky György: Örökkön örökké
• Harmat György: Egyiptom hercege
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: Ott vagyunk minden kilométerkőnél

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

8mm

Mátyás Péter

 

Az Összeomlás, Az ügyfél és a két utolsó a Batman-film jegyzi Joel Schumacher rendezői útját. Andrew Kevin Walker pedig a népszerű Hetedik forgatókönyvírója. Kettejük találkozása ígéretes thriller lehetőségét hordozta magában. A jónevű magándetektív (Nicolas Cage) szakmai karrierje csúcsán fontos megbízást kap. Egy milliomos hölgy elhunyt férje hagyatékában talált nyolc milliméteres filmtekercséről kell kiderítenie, hogy igaz vagy hamis eseményeket ábrázol. A felvételeken szexuálisan perverz körülmények között ismeretlen, fiatal lányt ölnek meg. Ez egy úgynevezett „snuff film”, a pornó műfajnak az a szadista irányzata, ahol embereket élőben kínoznak vagy gyilkolnak meg. Hősünk a nyomozás során egyre mélyebbre merül az illegális pornóipar pokoli bugyraiba, a brutális történések megváltoztatják jellemét. Fokozatosan az eltűnt leány megszállottja lesz, a magas tiszteletdíj helyett immár könnyfakasztó érzelmek és zavaros gondolatok vezérlik tetteit. A 8 mm készítői saját csapdájukba estek. Nem szorítkoztak kizárólag az akciójelenetekre, hanem morális kérdéseket is feszegetnek. Az eredmény szánalmas közhelyek gyűjteménye a megfoghatatlan gonoszról vagy a gyilkolást szentesítő bosszúról. Az alkotók felzabálták saját erőtartalékaikat is. A Hetedikből ismert képlet, a hétköznapi ember, az átlagos karakter ütköztetése a gonosszal ezúttal erőtlen lett. Az Összeomlás játékos elemekkel átszőtt, társadalommal szembeni bosszúhadjáratának tétje volt, itt viszont nyomozónk ámokfutása magánügy marad. A film legjobb részletei azok, amikor az író-rendező páros kénytelen engedni a műfaj szabályainak. Az eltűnt leány utáni kutatás a pornográfia kulisszái mögött izgalmas és érdekfeszítő. Ám a thriller és a pornóvilág összekapcsolása nem újdonság. Brian De Palma remeke, az Alibi test és David Lynch Lost Highway – Útvesztőben című munkája ezt magasabb művészi fokon már megvalósították.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/05 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4468