KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
   1999/február
KRÓNIKA
• N. N.: A 30. Budapesti Független Film- és Videószemle díjai
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Mihancsik Zsófia: A mese vége Elveszett történetek
• Jeles András: Raszter Színészmaszkok

• Schubert Gusztáv: Hidegebb a halálnál A Haneke-gyilkosságok
TELEVÍZÓ
• Hirsch Tibor: Digitális ablak Hétköznapok teleregénye
• Horváth Antal Balázs: Egy show a semmiről Seinfeld
• N. N.: Másképp röhögünk
• Gelencsér Gábor: Magaskultúra földközelben Jelenetek egy házasságból

• Herpai Gergely: A virtuális rivaldafény sztárjai CD-mozi
• Beregi Tamás: Rovarszív Bogaras filmek
• Bikácsy Gergely: Én voltam a Hold Méliès-tekercsek
• Varró Attila: Az édenkert peremén Nyugat-Afrika filmjei
• Muhi Klára: Kilégzés, belégzés Európa filmhét
• Geréb Anna: Megkövült snittek A két Eizenstein
• Ágfalvi Attila: Alphawille-től Abraxasig Filmépítészet
KÖNYV
• Dániel Ferenc: Mozgóképeskönyv Varga Csaba: Film és story board
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Nagybudapesti feltámadás Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten
• Spiró György: Magyar virtus Gengszterfilm
• Békés Pál: Halványkék angyal Ámbár tanár úr
• Ardai Zoltán: Örökzöld Baltimore Kuki
LÁTTUK MÉG
• Tamás Amaryllis: Eladó
• Hungler Tímea: Téli vendég
• Kis Anna: A galamb szárnyai
• Kömlődi Ferenc: Penge
• Mátyás Péter: Rejtélyes alkony
• Hatvani Tamás: Ha eljön Joe Black
• Korcsog Balázs: A közellenség
• Somogyi Marcell: Rémségek könyve
• Janisch Attila: Psycho
• Vidovszky György: Örökkön örökké
• Harmat György: Egyiptom hercege
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: Ott vagyunk minden kilométerkőnél

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A király látogatása

Huber Zoltán

Hyde Park on Hudson – brit, 2012. Rendezte: Roger Michell. Írta: Richard Nelson. Kép: Lol Crawley. Zene: Jeremy Sams. Szereplők: Bill Murray (Roosevelt), Laura Linney (Daisy), Olivia Williams (Eleanor), Samuel West (Bertie), Olivia Colman (Elizabeth). Gyártó: Film Four / Daybreak Pictures / Free Range Films. Forgalmazó: Big Bang Média. Feliratos. 94 perc.

A romkom-slágerek után a brit tömegfilm mostanság az életrajzi drámákkal aratott komolyabb kritikai és anyagi sikereket. A királyi család tagjai különösen exportképes alanyai ezeknek a történeteknek, hisz a személyes sorsfordulók, a történelmi dilemmák mellett őket még a monarchia patinás, zárt kulisszái is körülölelik, ami szinte mágnesként vonzza a pompára és titkokra éhes közönséget. A király látogatása pontosan ez utóbbi motívumra épít, mikor egy valós esemény apropóján a végletekig elbulvárosítja a portréfilm műfaját.

Roger Michell műve egyszerre idézi fel 1939 nyarát, az újdonsült királyi pár külpolitikailag rendkívül fontos amerikai látogatását és Roosevelt elnök viharos magánéletét. A rendező veterán szívmelengetőként a szerelmi afférok bemutatásával mintha az említett hírességek arcéleit, a világ sorsát befolyásoló, fontos találkozó hátterét vázolná, ám valójában nem tesz mást, csak megszellőztet néhány szaftos pletykát. A látottak valóságalapja így erősen megkérdőjelezhető: a saját unokatestvérét bélyeggyűjteményével elcsábító elnök figurája körülbelül annyira vehető komolyan, mint az üres szántóföldön integető VI. György alakja.

Michell nem törődik sem a hitelességgel, sem a hőseivel és inkább a botrányt szimatoló néző elvárásait követi. Az ikonikus személyekből sima celebeket farag, a kitalált magánéleti drámát pedig kizárólag a szex, a féltékenység és a hűtlenség mozgatja. A háború előestéje, a tények olyan apró díszítőelemek itt, mint a gyönyörűen fényképezett táj, a producerek azonban hátradőlhetnek, elvégre a célközönség elégedetten távozik. Jártunk a király hálószobájában, sőt, a Fehér Ház urát is rajtakaptuk, amint a titkárnővel lép félre – aki esetleg ennél mélyebb dolgokra számított, az maximum a Roosevelt-házaspárt alakító Olivia Williams és Bill Murray jelenlétével vigasztalódhat.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/02 54-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11334