KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/november
KRÓNIKA
• Varga Balázs: Magyar József (1928–1998)
• (X) : Öndivatbemutató
• (X) : A Balázs Béla Stúdió története
MAGYAR MŰHELY
• Tar Sándor: Senki gyermekei Videoton-sztorik
• N. N.: Munkásdokumentumok (1989–98)

• Zachar Balázs: A vesztesek arca Beszélgetés Schiffer Pállal
• Muhi Klára: Forradalmak és büntetések Beszélgetés Magyar Dezsővel és Koltai Lajossal
• Vasák Benedek Balázs: Érted, Világforradalom? Agitátorok
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Gépasszonyok, férfigépek Cyber-varációk
• Kömlődi Ferenc: Cyborg-evolúció Beszélgetés Douglas Rushkoff-fal
• Herpai Gergely: Digitális bárányokról álmodunk? Cyborgok a számítógépben
• N. N.: Cyborg-nők filmen
VÁROSVÍZIÓK
• Bikácsy Gergely: A filmszalag Bakonya Párizs a moziban
• Tóth András György: Astérix a metrón A rajzolt Párizs
• Kovács Ilona: Emlék-város René Clair Párizsa
MÉDIA
• Spiró György: Hosszú snitt A Clinton-viedó
FESZTIVÁL
• Schubert Gusztáv: Arany oroszlán, ezüst kandúr Velence
• N. N.: Az 55. Velencei Filmfesztivál díjai

• Ádám Péter: Machbeth a mészárszékben Brecht és a mozi
• Bóna László: A fej Az igazi Mr. Bean
• Dessewffy Tibor: Szombat esti moziláz Vásznak és kirakatok
• Zachar Balázs: Multi-Európa
KÖNYV
• Almási Miklós: Teória a bolhapiacon Király Jenő: Mágikus mozi
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Színes, éles, baljós Eleven hús
• Fáy Miklós: Matador a lemezboltban Almodóvar-zenék
• Ardai Zoltán: Hogyan lett az ember óriás? Mint a kámfor
LÁTTUK MÉG
• Bakács Tibor Settenkedő: Lolita
• Takács Ferenc: Egy hölgy arcképe
• Bikácsy Gergely: Megint a régi nóta
• Hatvani Tamás: Angyalok városa
• Zsidai Péter: X-akták
• Békés Pál: Maffia!
• Vidovszky György: Sziki-szökevény
• Bori Erzsébet: Dr. Dolittle
• Varró Attila: Pinokkió
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: Borvbee mobilja

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Cybervilág

Enter the Matrix

Gépbe töltve

Herpai Gergely

A Mátrix olyan akár egy számítógépes játék. Nem csoda, hogy PC-re vitték.

 

A filmrendezők, sztárok ritkán foglalkoznak az alkotásaik alapján készült szórakoztató számítógépes, vagy konzolprogramokkal. Az Enter the Matrix játékprogram viszont nemcsak szorosan kapcsolódik a hamarosan mozikba kerülő Matrix Reloadedhez, hanem maguk a Wachowski testvérek találták ki sztoriját és egyórányi átvezető filmet is rendeztek hozzá!

Az Enter the Matrix című játékról szóló információkat sokáig hétpecsétes titokként őrizték, pedig nyilván gőzerővel dolgozhattak rajta, hiszen a testvérekkel karöltve tevékenykedő fejlesztőcsapat, a Shiny Entertainment a 2000-ben megjelent Sacrifice óta nem adott ki semmit. Az első képeket és animációkat egy Los Angeles-i estélyen mutatták be, ahol a filmből ismerős összes sztár hivatalos volt: ott villogott Keanu Reeves (Neo), Carry-Ann Moss (Trinity) és Lawrence Fishburne (Morpheus) is.

Az Enter the Matrix érdekessége, hogy eseményei az Újratöltve akciói mellett folynak párhuzamosan. Bár a játék konkrét sztorijáról egyelőre még nem sokat lehet tudni, annyi bizonyos, hogy állandóan ki-bekerülünk a filmbe: egyes karaktereket például a vásznon elküldenek egy adott küldetésre, amelyet otthon, a gép előtt az Enter the Matrix-ban mi magunk hajthatunk végre, hogy aztán hőseink egy másik jelenetben kerüljenek vissza a vászonra. Az ötletnek egyébként nyilván a konzolgépeken is futtatható későbbi DVD-verzióknál lesz jelentősége, ahol a felhasználó egyetlen mozdulattal cserélgetheti a játék és film korongját.

Elsőre furcsának hangozhat ez a megoldás, de az író/rendező páros, Larry és Andy Wachowski neve garancia arra, hogy az egészből nem valamilyen szörnyű zagyvaság készül majd. Ráadásul a két testvér nemcsak az Enter the Matrix sztoriját írta meg, hanem ők maguk is rendezték az átvezető filmeket: ezekben a jól ismert sztárok, Keanu Reeves, Lawrence Fishbourne, és Carrie-Ann Moss is szerepelni fognak. A belső mozikat a kulcsjeleneteknél láthatjuk és a készítők szentül meg vannak róla győződve, hogy már csak ezek miatt is minden Mátrix-rajongó rohan a boltba megvásárolni a játékot. Wachowski-ék ezt azért is biztosra veszik, mert állítólag a Reloaded világát és rengeteg filmbéli eseményt is jobban megérthetünk majd az Enter the Matrixnak köszönhetően, így aki nem játszik, sok mindenből kimaradhat.

Ezek persze mind szép szavak, a nagy kérdés csak az, hogy mint program is olyan jó lesz-e az Enter the Matrix, vagy csak egy olcsó marketingfogásnak szánt látványos multimédia terméket kapunk? A fejlesztő gárda, a Shiny Entertainment már készített egy kiváló és eredeti külső nézetes akciójátékot, a Messiah-t, amelyben ráadásul jó pár Mátrix-ihlette motívumot is láthattunk), úgyhogy szerencsére szakértők a témában.

Viszont rossz hír, hogy sajnos nem Trinity-t és Neót irányíthatjuk majd, hanem a játék elején választanunk kell a fekete pilótanő, Niobe, vagy a távol-keleti fegyverszakértő, Ghost között. Hőseinkkel természetesen látványos kung-fu mutatványokat végrehajtva verekedni és lövöldözni tudunk leginkább, de egyes misszióknál autós és repülős üldözésekben is részt kell vennünk.

Wachowski-ék egyébként nagyon büszkék új speciális effektusukra, amelyet a bullet time-hoz hasonló forradalmi megoldásként emlegetnek, ám ezt állítólag a reklámszakma nem tudja majd oly könnyedén lekoppintani. A szóban forgó „focus” a játékban is szerepelni fog, de hogy pontosan milyen vizuális elemeket tartalmaz majd, az még egyelőre a trailerekből nem derült ki…

Játék és film, egymást támogatva, egyszerre jelennek meg, a nagy kérdés már csak az lesz, hogy az első részhez hasonlóan, a sok kung-fu ütés és rúgás, és látványos akciójelenetek között bármelyik médiatermék fogyasztása közben lesz-e időnk egy pillanatra „megállni és a Mátrix szépségében gyönyörködve” – legalább egy pillanatra – a történeten is elgondolkozni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2003/06 21. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=2367