KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/október
KRÓNIKA
• (X) : Öndivatbemutató
• (X) : 8. Titanic Nemzetközi Filmjelenlét Fesztivál
MAGYAR MŰHELY
• Balassa Péter: Magyar Titanic Beszélgetés a hetvenes évekről
• Jeles András: Magyar Titanic Beszélgetés a hetvenes évekről
• Jeles András: Filmcsók
• Heller Ágnes: A trák asszony nevetése A Jancsó-szalon filozófusai
MÉDIA
• Schubert Gusztáv: A képzet hatalma Médiabomba
• Hahner Péter: Amikor a farok csóválja...
• Hirsch Tibor: A képernyõ istene Truman Show

• Nádori Péter: Célpontok 1968: az elfelejtett Amerika
• N. N.: Mi lett velük?
• Epres Viktor: Amerika-amnézia
• Csejdy András: Felsőfokú honismeret A nagy Lebowski
• Beregi Tamás: Púderporparádé Maszkabál a mozivásznon
• Varró Attila: A tőr és a maszk Zorro álarca
• Kövesdy Gábor: A multiplex még nagyobb Mozi-forradalom
• Zachar Balázs: Mozgópiac
• Molnár Dániel: A hangerõ velünk van Multihang
• Bojár Iván András: Az ezüstnitrát illata Mozihalál
FESZTIVÁL
• Bori Erzsébet: Reformkonyha A Balkán mozija
• Kövesdy Gábor: Kelet-nyugati átjáró Karlovy Vary
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Vászoncigányok Romani Kris – Cigánytörvény
• Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít Két angol lány
• Takács Ferenc: Az érzéstelenített látvány Ryan közlegény megmentése
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: A rokon
• Bori Erzsébet: Welcome to Sarajevo
• Nyírő András: Dark City
• Vidovszky György: A suttogó
• Hungler Tímea: Grease
• Tamás Amaryllis: Bűntársak
• Hirsch Tibor: Chipkatonák
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: A bab is hús A nagymama és a kinofón

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Donald kacsa nyári kalandjai

Szemadám György

 

Ezekből a – maguk módján zseniálisan őrült – kisfilmekből szinte mindent megtudhatunk a század első felének amerikai kispolgáráról, az ő megcsonkítottságáról, neurózisáról és vágyképeiről, s ezzel együtt persze a giccses–zseniális Walt Disneyről, akinek valóság elől való menekülése hozta létre ezt az ellenállhatatlanul kedves és riasztó világot.

E filmek egyik legmegdöbbentőbb tulajdonsága, hogy nézésük közben az ember egy pillanatra sem eszmél rá, hogy nem valóságos, létező szereplőket lát a filmvásznon. Ennek nyilván az az oka, hogy a legjelentéktelenebb mellékszereplőnek is önálló egyénisége van. Ehhez persze elképesztően és értelmetlenül sok animátori munka, ötlet, megfigyelés szükségeltetik. De ezekben a filmekben nem is fordulhat elő például olyan illúzióromboló hatás – amilyenhez pedig már kezd hozzászoktatni bennünket a munkával igencsak spóroló tévérajzfilmek „illusztrált rádiója” –, hogy amíg egy kéz, száj vagy figura mozog, addig a kép többi része kiábrándító állóképpé merevedik. S akkor még nem is beszéltünk Plútó, Goofy, Miki egér és az egyenesen csodálatos Donald kacsa „személyiségéről”. Merthogy ők legalább olyan létező sztárokként élnek a tudatunkban, mint Charlie Chaplin, Buster Keaton vagy Harold Lloyd. A rajzfilm-sztárok ugyanolyan találékonyak s vitalitással telítettek, mint említett embertestvéreik, csak az ő világuk első pillantásra idillikusabbnak tűnik. A Disney-”rövidfilmek” elsöprő többsége giccsesen szép paradicsomi környezetben játszódik, és a szereplők viselkedése azonnal meggyőz bennünket arról, hogy ők már a mi világunk szülöttei, hiszen találékonyságukhoz jóadag gonosz agresszivitás járul. így aztán boldogan fedezhetjük fel bennük saját retardált gyermek-énünket akkor, amikor gátlástalanul rombolnak, garázdálkodnak, lopnak, megtorolnak, veszélyeztetnek egy olyan csodálatos gumivilágban, ahol semminek nincs végzetes következménye. Az ismerősen aberrált „interperszonális” kapcsolatok gonosz komikuma ugyancsak jól számít felszabadult kacagásunkkal kísért megértésünkre. Amíg a szerencsétlen Plútó és a nemtörődöm Miki egér, az imbecillis Goofy és „csalétek alkalmazottja”, a tücsök, vagy a keselyű anya és annak fiókájává kényszerült Donald kapcsolatát látjuk, boldogan feledkezünk meg a kötelező megértésről, szeretetről és minden olyan érzésről, amit komolyabbik felnőtt énünk sugall.

Talán kissé túlzottan is tetszenek majd ezek a filmek. Mindenesetre én is jobban szeretem őket, mint a Disneynél „modernebb” Hanna–Barbera stúdió mechanikus személytelenséggel ismétlődő gyermetegségeit.

 

Donald kacsa nyári kalandjai

(Donald Duck’s Summer Magic) – amerikai rajzfilmösszeállítás, 1977.

1. Mézesmackó (Beezy Bear) – 1955

2. Almás az alma (Donald Apple-coke) – 1951

3. Egyszerű és egyszerű (The Simple Things) – 1952

4. Téli készlet (Winter Storage) – 1948

5. Oroszlánok, minden mennyiségben (Lion Around) – 1949

6. Szorgos horgászok (Hook, Lion and Sinker) – 1949

7. Szöcske-csali (Goofy and Wilbur) – 1938

8. Keserű Keselyű-kaland (Contrary Condor) – 1944

9. Vendégség Plútónál (Pluto’s Party) – 1952

10. Téli álom (Bearly Asleep) – 1955

11. Az autóduda (Trailer Horn) – 1949

Rendezők: Jack Hamah, Charles Nichols és Milt Schaffer. Gyártó: Walt Disney Prod. Szinkronizált.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/06 51-52. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5799