KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/október
KRÓNIKA
• (X) : Öndivatbemutató
• (X) : 8. Titanic Nemzetközi Filmjelenlét Fesztivál
MAGYAR MŰHELY
• Balassa Péter: Magyar Titanic Beszélgetés a hetvenes évekről
• Jeles András: Magyar Titanic Beszélgetés a hetvenes évekről
• Jeles András: Filmcsók
• Heller Ágnes: A trák asszony nevetése A Jancsó-szalon filozófusai
MÉDIA
• Schubert Gusztáv: A képzet hatalma Médiabomba
• Hahner Péter: Amikor a farok csóválja...
• Hirsch Tibor: A képernyõ istene Truman Show

• Nádori Péter: Célpontok 1968: az elfelejtett Amerika
• N. N.: Mi lett velük?
• Epres Viktor: Amerika-amnézia
• Csejdy András: Felsőfokú honismeret A nagy Lebowski
• Beregi Tamás: Púderporparádé Maszkabál a mozivásznon
• Varró Attila: A tőr és a maszk Zorro álarca
• Kövesdy Gábor: A multiplex még nagyobb Mozi-forradalom
• Zachar Balázs: Mozgópiac
• Molnár Dániel: A hangerõ velünk van Multihang
• Bojár Iván András: Az ezüstnitrát illata Mozihalál
FESZTIVÁL
• Bori Erzsébet: Reformkonyha A Balkán mozija
• Kövesdy Gábor: Kelet-nyugati átjáró Karlovy Vary
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Vászoncigányok Romani Kris – Cigánytörvény
• Schubert Gusztáv: Mizz Bronti segít Két angol lány
• Takács Ferenc: Az érzéstelenített látvány Ryan közlegény megmentése
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: A rokon
• Bori Erzsébet: Welcome to Sarajevo
• Nyírő András: Dark City
• Vidovszky György: A suttogó
• Hungler Tímea: Grease
• Tamás Amaryllis: Bűntársak
• Hirsch Tibor: Chipkatonák
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: A bab is hús A nagymama és a kinofón

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Keresés

Lichter Péter

Searching – amerikai, 2018. Rendezte: Aneesh Chaganty. Írta: Sev Ohanian és Aneesh Chaganty. Kép: Juan Sebastian Baron. Zene: Torin Borrowdale. Szereplők: John Cho (David), Sara Sohn (Pamela), Michelle La (Margot), Joseph Lee (Peter). Gyártó: Bazelevs Production. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 102 perc.

 

Aneesh Chaganty elsőfilmes rendező a found footage horrorok költségkímélő formanyelvét gondolja tovább a Keresés című jól átgondolt thrillerével. A talált felvételek ezúttal azonban nem egy különös borzalmakat átélő szereplő videókamerájából származnak, mint a mára már kanonizálttá vált darabok (Ideglelés; Rec; Cloverfield stb) esetében, hanem különböző laptopok és mobiltelefonok interfészeit követjük nyomon (lásd az Unfriended vagy az idei Profil példáját). A Keresés már egy olyan képfogyasztói kultúrában született, ahol a mozgóképalkotás (és fogyasztás) szervesen beépült a mindennapokba. Ezért a rendező sokkal szabadabban ugrálhat a nézőpontok között, amivel paradox módon közelebb kerül a klasszikus filmnyelv mindenütt jelenlevőséhez: például a filmet meghatározó videótelefonos felvételek osztott képernyője lényegében a klasszikus beállítás-ellenbeállítást modellezik. Ez a mediális telítettség sokkal hatékonyabban képes elmesélni egy történetet, mint a „klasszikus” found footage horrorok egy nézőpontos technikája – ezért összetettebb történetek elmesélésére is alkalmas: korábban Kevin B. Lee kísérletezett az általa „desktop documentary”-nek nevezett formával.

A film története egy klasszikus emberrablós thriller fordulatos narratíváját követi. David, a középkorú apa kétségbeesve keresi tinédzser lányát, aki nyom nélkül eltűnt. Az egyszemélyes nyomozás eleinte a lány laptopján történik, majd gyorsan más eszközökre is kiterjed – a tökéletesen adagolt fordulatok pedig egy klasszikus formában elmesélt történettel is működnének. A Keresés mozivásznon egészen bizarr módon hat a sok háttérképpel és chatablakkal: tulajdonképpen ez az a film, amely legtökéletesebben a laptopunkon fog működni – mint egy igazi kiterjesztett film.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/10 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13843