KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/augusztus
KRÓNIKA
• Grunwalsky Ferenc: Az ember, akinek a fotója megőrzi a filmeket
• MTFA kuratóriuma: A Magyar Történelmi Film Alapítvány pályázati eredményei
MAGYAR MŰHELY
• Grunwalsky Ferenc: Három szputnyikok Elhallgatott fiatalok

• Forgách András: Stanley, a látnok Fény, zene
• N. N.: Stanley Kubrick filmjei
• Janisch Attila: A szellem színjátéka 2001. Űrodisszeia
• Csejdy András: Inába a bátorságot Burgess–Kubrick: Gépnarancs
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Végre: filmünnep! Cannes
• N. N.: Az 51. Cannes-i Filmfesztivál díjazottjai

• Csantavéri Júlia: Dühösen és szerelmesen Itália '68
• Gelencsér Gábor: Fekete és vörös A pacifista
TELEVÍZÓ
• Bóna László: Pénz, egyenes adásban Gazdagok a tévében
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Mátyás király falvédõje Országalma
• Báron György: A harmadik nemzedék A szélhámos
• Győrffy Iván: Vadember kamerával Alain Fleischer filmjeiről
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Turisták
• Vidovszky György: Két apának mennyi a fele?
• Mátyás Péter: A kód neve: Merkúr
• Gyurkovics Tamás: Lény 2.
• Bori Erzsébet: Vízözön
• Harmat György: Hat nap, hét éjszaka
• Hungler Tímea: Paulie
• Tamás Amaryllis: Nyomás alatt
HANGKÉP
• Petri Lukács Ádám: Körzetszám: 007

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szex, ex, szerelem

Vajda Judit

Les ex – francia, 2017. Rendezte és írta: Maurice Barthélémy. Kép: Laurent Machuel. Zene: Philippe Morino. Szereplők: Jean-Paul Rouve (Antoine), Patrick Chesnais (Didier), Stéfi Celma (Julie), Judith El Zein (Audrey), Maurice Barthélemy (Serge), Claudia Tagbo (Lise). Gyártó: Radar Films / Alter Films. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 84 perc.

 

Franciaországban olyan sok film készül évente, hogy a készletbe értelemszerűen rosszabbul sikerült alkotások is becsúsznak: a Szex, ex, szerelem ezek közé tartozik. Maurice Barthélémy jóval több filmben szerepelt, mint ahányat író-rendezőként jegyez, és ez meg is látszik a művén. Több szálon futó romkomjából hiányzik a fantázia, a ritmus, a jól megírt párbeszédek – és úgy általában a jól megírt forgatókönyv is, noha egy 2008-as olasz sikerfilm alapján készült. Mintha csak odáig jutott volna el, hogy forgat valami vicceset az exekről, de a téma kidolgozására már nem maradt ötlete és energiája. Így művében egyedül a színészi játék értékelhető: a Tétova tangóból ismert Patrick Chesnais ezúttal is nagyszerű, és öröm nézni a népszerű karakterszínészt, Jean-Paul Rouve-ot is. Barthélémy magára is osztott egy szerepet, és színészként igen jól teljesít, ám filmjét ez sem menti meg.

Az alkotás öt szerelmi szála a többhősű narratívát használó filmek szabályainak megfelelően ez esetben is kapcsolódik egymáshoz. Mindegyik cselekményelem középpontjában egy-egy pár áll, melynek tagjai valamilyen, volt szerelmükhöz kötődő kihívással szembesülnek. Alapötlet szintjén mindez rendben van: elég frappáns az exe kutyáját befogadó fiú, az esküvője szervezése közben egykori szeretőjével a pap személyében szembesülő lány vagy a két kamaszlánnyal magára maradó apa sztorija is. De amint a bonyodalom kifejtésére kerül a sor, a történetek elvéreznek életszerűtlenségük miatt. Miért nem szól a vőlegénynek a menyasszony, hogy az atya a régi szerelme, esküdjenek inkább máshol? Miért nem költözik az apa a két lánnyal nagyobb lakásba, ha erre adott a lehetőség? Miért nem árulja el a férfi barátnőjének, hogy a nő exe megfenyegette? Csupa válasz nélkül maradó kérdés, ami azt eredményezi, hogy a Szex, ex, szerelem legértelmesebb pillanata végül az lesz, mikor a kutyás fiú elviszi a rákban szenvedő ebet egy terápiás csoportba – szóval képzelhetjük a többit.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/01 57-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13519