KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/június
KRÓNIKA
• Mispál Attila: Függetlenek fesztiválja

• Schubert Gusztáv: Képtelenek Szegénymozi
• Mihancsik Zsófia: A retusált botrány Beszélgetés a szegénységről
• N. N.: Munkanélküliek, szegények, hajléktalanok Nyomordokumentumok
• Tamás Amaryllis: Egészen más világ Beszélgetés Elbert Mártával
• Hirsch Tibor: A szegények pokla Sátántangó és multimédia
• Pintér Judit: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Szabó István: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Pintér Judit: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Fazekas Eszter: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Forgách András: A butaság bűvölete Boogie Nights
• Beregi Tamás: Virtuális Gyönyörök Kertje Kompjúterszex
• Molnár Dániel: Minden szörfös „azt” akarja Pornográfia az Interneten
• Bikácsy Gergely: Radosch felügyelő lábfürdője Bécsi vér
• Bori Erzsébet: A szomszéd szerencséje A harmadik ember
• Kövesdy Gábor: A filmpusztulás képei Beszélgetés Dominique Painival
• Muhi Klára: Lumière, Méliès, még háromszáz évig Beszélgetés Michel Contourral
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A turul árnyéka Sándor Tibor: Őrségváltás után
• Kömlődi Ferenc: Net-diskurzusok Buldózer
FILMZENE
• Fáy Miklós: Az akusztikus félelem Herrmann és Hitchcock
KRITIKA
• Csejdy András: Szívzűr Az élet sója
• Ardai Zoltán: Dögrovó Hárman hozzák a halált
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Latin vér
• Bori Erzsébet: Őrült város
• Halász Tamás: Veszettek
• Turcsányi Sándor: Sikoly
• Kis Anna: Gyilkos donor
• Turcsányi Sándor: Egyéjszakás kaland
• Hungler Tímea: Tűzvihar
• Mátyás Péter: Gyilkosok gyilkosa
• Hideg János: Blues Brothers 2000
• Tamás Amaryllis: Törökfürdő
• Békés Pál: Az ember, aki túl keveset tudott

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Dargay Attila gyűjteményes kiadás

Varga Zoltán

Lúdas Matyi, 1977. 70 perc.

Vuk, 1981. 74 perc.

Szaffi, 1985. 77 perc.

Az erdő kapitánya, 1988. 71 perc.

Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmalap – Filmarchívum Igazgatóság.

 

Kovásznai György és Macskássy Gyula után immár a harmadik magyar animációsfilm-rendező (szinte teljes) életműve vált hozzáférhetővé DVD-n: a Dargay Attila gyűjteményes kiadás a hazai animáció, sőt a magyar mozgókép-história egyik legsikeresebb alkotójának műveit tartalmazza öt lemezen. A Magyar Nemzeti Filmarchívum gondozásában – Fazekas Eszter és Orosz Annaida szerkesztésében, a rendező özvegye és animációinak operatőre, Henrik Irén közreműködésével – kiadott lemezeken megtalálhatók a rendező egészestés rajzfilmjei, digitálisan felújított képpel és hanggal. A Lúdas Matyi, a Vuk és a Szaffi a magyar (animációs) film máig töretlenül népszerű – s kiugró nézőszámokkal büszkélkedő – alapművei mellé méltó helyre került Az erdő kapitánya, amely restaurált változatban most először jelenik meg. Ez a négy rajzfilm felettébb meggyőző bizonyítéka annak, hogy a világszerte máig mintaadó Disney-esztétika összeboronálható a helyi hagyományokkal – jelen esetben a magyar kultúra kincseivel, mindenekelőtt az irodalommal (Fazekas Mihálytól Fekete Istvánon át Jókai Mórig). Míg a Lúdas Matyi és a Szaffi fordulatos és humoros meséi emberszereplőkre fókuszálnak, de állatfigurákat egyénítenek a legihletettebben, addig a Vuknak és Az erdő kapitányának már állatkarakterek a hősei, s mindkettő szórakoztatva tanít a természet szeretetére és megóvására.

Ha Dargay Attila „csupán” megunhatatlan egészestés műveit készítette volna el, akkor is beírja magát a hazai filmtörténet nagykönyvébe, ám az életmű nem csak a mesefilmekre szorítkozik: a rövidfilmes animáció (az ún. egyedi filmek) és a reklámanimáció terén is olyan értékek dúsítják, amelyek végre közkinccsé váltak az ötödik lemezen – amelyre a kiadvány ugyan „extralemezként” utal, pedig sok szempontból akár a díszdoboz legbecsesebb ajándékaként is címkézhetjük. A reklámanimáció szerepét nem lehet eléggé hangsúlyozni a magyar animációs filmben; a közelmúltban előkerült és restaurált filmcsokor (19, egyenként 1-3 perces reklámanimáció) abba az időszakba kalauzol, amikor a Pannónia Filmstúdió animációs részlege az ötvenes évek második felének válságos időszakában jórészt a reklámfilmes megrendelések révén bizonyíthatta létjogosultságát. Az 1955–63 között készült etűdökben Dargay előbb tervezőként közreműködött, majd rendezőként is kipróbálhatta magát. Valamennyi filmecske – beleértve olyan kiválóságokat, mint az angol nyelvterületre szánt Lift vagy az arab (!) megrendelésre készült szappanreklám, a Darugar – egyszerre fürkészi a rajzanimáció stilisztikai lehetőségeit s népszerűsít adott terméket vagy szolgáltatást. Nem meglepő tehát, hogy a rendezői fantázia egyedi filmekben érlelődött tovább: 15 rövid rajzfilm tárja elénk a Dargay mesei érdeklődését kiegészítő–ellenpontozó karikaturisztikus közelítésmódot. Néhány közülük korábbi kiadványokon is szerepelt (mint a Variációk egy sárkányra meseparódiája, a Pázmán lovag komikus Arany-adaptációja és A három nyúl erdei sziporkája), többségük azonban először kerül nyilvánosság elé. A Ne hagyd magad, emberke! csípős tanmeséje vetíti előre a karikaturisztikus Dargayt, de az csak a Galilei és a Dióbél királyfi konvencionálisabb rajzfilmjei után teljesedik ki: a Variációk egy sárkányra és a Rendhagyó történetek groteszk szkeccsei, továbbá a Visszajelzés bizarr gegje mellett legkivált a Hajrá mozdony történelmi, politikai és gazdasági szatírájában. Dargay és a karikaturista Sajdik Ferenc gyümölcsöző munkakapcsolatának eredménye a Rendhagyó történeteken és a Hajrá mozdonyon kívül a szerényebb kidolgozású és nyúlfarknyi terjedelmű Zsuzsu locsol és Ámor Op. 1., míg az utolsó rövidfilm, A préri pacsirtája visszakanyarodás a – westernmiliőbe delegált – mesefigurákhoz. A rövidfilmes csokorban a Dargay-életmű két emblematikus sorozatának egy-egy fontos epizódja is szerepel, a Gusztáv és a vadászeb, valamint a Pom Pom meséi: Szegény Gombóc Artúr. Jelenlétük örvendetes ugyan, de arra is rávilágít, hogy ideális esetben az animációsfilmes életmű-kiadásokban a sorozatoknak is ott volna a helyük.

Extrák: Az ötödik lemezen 17 perces portréfilm található Dargayról, Henrik Irén visszaemlékezéseivel a középpontban; a Lúdas Matyihoz meseismereti játék is készült. A díszdoboz remek képanyaggal gyönyörködtető, informatív kísérőfüzetet is tartalmaz (Orosz Annaida összeállítása).


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/03 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13590