KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/június
KRÓNIKA
• Mispál Attila: Függetlenek fesztiválja

• Schubert Gusztáv: Képtelenek Szegénymozi
• Mihancsik Zsófia: A retusált botrány Beszélgetés a szegénységről
• N. N.: Munkanélküliek, szegények, hajléktalanok Nyomordokumentumok
• Tamás Amaryllis: Egészen más világ Beszélgetés Elbert Mártával
• Hirsch Tibor: A szegények pokla Sátántangó és multimédia
• Pintér Judit: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Szabó István: A példa képei Pályatársak Szõts Istvánról
• Pintér Judit: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Fazekas Eszter: Vér nem mossa le a vért! Szõts és a történelem
• Forgách András: A butaság bűvölete Boogie Nights
• Beregi Tamás: Virtuális Gyönyörök Kertje Kompjúterszex
• Molnár Dániel: Minden szörfös „azt” akarja Pornográfia az Interneten
• Bikácsy Gergely: Radosch felügyelő lábfürdője Bécsi vér
• Bori Erzsébet: A szomszéd szerencséje A harmadik ember
• Kövesdy Gábor: A filmpusztulás képei Beszélgetés Dominique Painival
• Muhi Klára: Lumière, Méliès, még háromszáz évig Beszélgetés Michel Contourral
KÖNYV
• Gelencsér Gábor: A turul árnyéka Sándor Tibor: Őrségváltás után
• Kömlődi Ferenc: Net-diskurzusok Buldózer
FILMZENE
• Fáy Miklós: Az akusztikus félelem Herrmann és Hitchcock
KRITIKA
• Csejdy András: Szívzűr Az élet sója
• Ardai Zoltán: Dögrovó Hárman hozzák a halált
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Latin vér
• Bori Erzsébet: Őrült város
• Halász Tamás: Veszettek
• Turcsányi Sándor: Sikoly
• Kis Anna: Gyilkos donor
• Turcsányi Sándor: Egyéjszakás kaland
• Hungler Tímea: Tűzvihar
• Mátyás Péter: Gyilkosok gyilkosa
• Hideg János: Blues Brothers 2000
• Tamás Amaryllis: Törökfürdő
• Békés Pál: Az ember, aki túl keveset tudott

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Nyilatkozat

Perjés Géza

A Magyar Történelmi Film Alapítvány – hozzáértésüket már bizonyított – filmművészekből és történészekből álló kuratóriuma megdöbbenéssel értesült arról, hogy az 1995. évi költségvetés tervezete az Alapítvány pénzügyi támogatásának nem pusztán csökkentését, hanem teljes megvonását irányozta elő.

Értetlenül állunk a kulturális kormányzatnak az Alapítványt gyakorlatilag elhalásra ítélő döntése előtt. Elhatározását ugyanis két indokkal kívánja magyarázni. Az egyik szerint a Magyar Mozgókép Alapítvány mellett a Magyar Történelmi Film Alapítvány támogatása a többcsatornájú film-finanszírozás meghagyása lenne, ami „az adófizetők pénzének elpocsékolásához vezetne”. Ez az okfejtés akkor sem állná meg a helyét, ha másik csatorna kapná meg a Magyar Történelmi Film Alapítványra fordítandó támogatás összegét is. Erről azonban szó sincs. A kulturális kormányzás másik érve: „nem tisztviselők dolga” eldönteni, hogy a minisztérium milyen mértékben támogassa éppen a történelmi filmeket, ezért nem tudja és nem is akarja „megcímkézni a történelmi filmek kategóriáját”. E tetszetősnek tűnő érvelés azonban sántít: az ilyen típusú filmek, ha velük kapcsolatban nem érvényesül pozitív megkülönböztetés, várhatóan kiszorulnak a filmgyártásból, de legalábbis annak perifériájára kerülnek.

A Magyar Történelmi Film Alapítvány évek óta nyilvános pályázat kiírásával, gondos előkészítő munkával, demokratikus döntésekkel tette lehetővé értékes, főleg a magyar nemzeti múlt és közelmúlt történéseiből táplálkozó dokumentum- és játékfilm tervek és alkotások megszületését.

A kulturális kormányzás döntése annál is inkább érthetetlen, mivel 1994. november 28-án az Országgyűlés Kulturális Bizottsága is az Alapítvány támogatása mellett foglalt állást. Ez a döntés tehát erkölcsileg elfogadhatatlan, ugyanakkor gazdaságilag is káros, mivel a filmek egész sora marad befejezetlen, így nem mutathatják meg értékeiket.

A Magyar Történelmi Film Alapítvány Kuratóriumának tagjai tiltakoznak az Alapítványt ért diszkrimináció ellen, és bíznak benne, hogy a magyar történeti tudat fejlesztését gátló és a filmművészet érdekeit is mélyen sértő döntés még megváltoztatható.

 

Budapest, 1994. december 15.

 

A Magyar Történelmi Film Alapítvány Kuratóriuma nevében

Perjés Géza a kuratórium elnöke


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1995/02 03. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1020