KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
   1998/február
KRÓNIKA
• Dániel Ferenc: Mamcserov Frigyes Mici néni kihúnyó életei
• (X) : Bikácsy Gergely: Buñuel-napló
MÉDIA
• Hirsch Tibor: Máltai hypertext Mozi, multimédia, nulla év

• Forgách András: Lutri A játékos
• Tamás Amaryllis: A játék szabadsága Beszélgetés Makk Károllyal
• Dániel Ferenc: Miskinek és Sztavroginok Dosztojevszkij-vázlatok
• N. N.: Dosztojevszkij-adaptációk
• Mihancsik Zsófia: Kereszt-kérdés Beszélgetés Jelenits István teológussal
• Donáth László: Hol a te diadalod? Jeruzsálem
• Bikácsy Gergely: Isten mozigépészei Az olasz film emberhalászai
MAGYAR MŰHELY
• Bakács Tibor Settenkedő: Komolyan veszem az ötperceket Beszélgetés Grunwalsky Ferenccel

• Schubert Gusztáv: Bebel nője Kádár-kori szerelmek
• Fáy Miklós: Lovaglózene és dodekafónia
FESZTIVÁL
• Forgács Iván: Elátkozottak Kijev
TELEVÍZÓ
• Dessewffy Tibor: A kezdet vége Közszolgálat és kereskedelem
MULTIMÉDIA
• Nyírő András: Egy másik évezred
KRITIKA
• Bán Zoltán András: Ködképek Derengő
• Schubert Gusztáv: Lapospart Zimmer Feri
• Békés Pál: A kergetőzés joga A miniszter félrelép
• Reményi József Tamás: Az osztrák beteg Hét év Tibetben
LÁTTUK MÉG
• Schubert Gusztáv: Az ikrek visszavágnak
• Ardai Zoltán: Holdfényszelence
• Békés Pál: Az Esőcsináló
• Békés Pál: A sakál
• Hungler Tímea: Az ördög ügyvédje
• Kömlődi Ferenc: Alien 4
• Tamás Amaryllis: Flubber – A szórakozott professzor
• Turcsányi Sándor: Titanic
• Turcsányi Sándor: Tudom, mit tettél tavaly nyáron
• Glauziusz Tamás: A jaguár

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

8mm

Mátyás Péter

 

Az Összeomlás, Az ügyfél és a két utolsó a Batman-film jegyzi Joel Schumacher rendezői útját. Andrew Kevin Walker pedig a népszerű Hetedik forgatókönyvírója. Kettejük találkozása ígéretes thriller lehetőségét hordozta magában. A jónevű magándetektív (Nicolas Cage) szakmai karrierje csúcsán fontos megbízást kap. Egy milliomos hölgy elhunyt férje hagyatékában talált nyolc milliméteres filmtekercséről kell kiderítenie, hogy igaz vagy hamis eseményeket ábrázol. A felvételeken szexuálisan perverz körülmények között ismeretlen, fiatal lányt ölnek meg. Ez egy úgynevezett „snuff film”, a pornó műfajnak az a szadista irányzata, ahol embereket élőben kínoznak vagy gyilkolnak meg. Hősünk a nyomozás során egyre mélyebbre merül az illegális pornóipar pokoli bugyraiba, a brutális történések megváltoztatják jellemét. Fokozatosan az eltűnt leány megszállottja lesz, a magas tiszteletdíj helyett immár könnyfakasztó érzelmek és zavaros gondolatok vezérlik tetteit. A 8 mm készítői saját csapdájukba estek. Nem szorítkoztak kizárólag az akciójelenetekre, hanem morális kérdéseket is feszegetnek. Az eredmény szánalmas közhelyek gyűjteménye a megfoghatatlan gonoszról vagy a gyilkolást szentesítő bosszúról. Az alkotók felzabálták saját erőtartalékaikat is. A Hetedikből ismert képlet, a hétköznapi ember, az átlagos karakter ütköztetése a gonosszal ezúttal erőtlen lett. Az Összeomlás játékos elemekkel átszőtt, társadalommal szembeni bosszúhadjáratának tétje volt, itt viszont nyomozónk ámokfutása magánügy marad. A film legjobb részletei azok, amikor az író-rendező páros kénytelen engedni a műfaj szabályainak. Az eltűnt leány utáni kutatás a pornográfia kulisszái mögött izgalmas és érdekfeszítő. Ám a thriller és a pornóvilág összekapcsolása nem újdonság. Brian De Palma remeke, az Alibi test és David Lynch Lost Highway – Útvesztőben című munkája ezt magasabb művészi fokon már megvalósították.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1999/05 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4468