KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
   1997/december
• Schubert Gusztáv: Gaia-rabság Zöldmozi
• Sipos Júlia: A flamingó nézettsége Beszélgetések a természetfilmről
• Bóna László: A konfekció mámora Technika és idill
• Turcsányi Sándor: A vak asszony fia Bűnfilmek
• Ardai Zoltán: A feledtetés mesterfoka Árnyékzóna
• Muhi Klára: Koldusbögre Beszélgetés Gombár Csabával
• Kövesdy Gábor: Recept nélkül Beszélgetés Tímár Péterrel
• Turcsányi Sándor: Egy rendes üzem Beszélgetés Andrew Vajnával
• Bihari Ágnes: Vándorgépész Csenyétén Beszélgetés Czabán Györggyel és Pálos Györggyel
• Bikácsy Gergely: Az álom szabadsága Szürrealizmus és szerelem
• Schubert Gusztáv: Puhafedelű breviárium Tarantino-éra
HORROR
• Farkas Jenő: A magyar Drakula Nosferatu előtt
• N. N.: Két jelenet a Drakula halálából
CYBERVILÁG
• Kömlődi Ferenc: Cyber-szkepticizmus Baudrillard, Virilio
MÉDIA
• R. Hahn Veronika: A BBC és a többiek Euromédia – Magántévék, közerkölcsök
• Róka Zsuzsa: Francia multicolor Euromédia – Magántévék, közerkölcsök
• Szabó Márta: Itália holdra száll Euromédia – Magántévék, közerkölcsök
• Vida László: Cirill és katód Euromédia – Magántévék, közerkölcsök
FESZTIVÁL
• Báron György: Még itt vannak, már itt vannak... Montreal
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Kutyavilágaink A világ legkisebb alapítványa
• Csejdy András: Reszkírotott hányavetiség Bukfenc
• Erdélyi Z. Ágnes: Eltörölt évek „Semmisnek kell tekinteni...”
• Kis Anna: Hó és mű hó Jeruzsálem. A hó hatalma
LÁTTUK MÉG
• Takács Ferenc: Halálhajó
• Bori Erzsébet: Lesz-e hó karácsonykor?
• Hungler Tímea: Kinek a papné
• Csordás Lajos: A félelem országútján
• Mátyás Péter: Álljon meg a nászmenet!
• Csejdy András: A pénz beszél
FILMZENE
• Fáy Miklós: James Dean felfedezettje Leonard Rosenman

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Isten hozott Marwenben

Kovács Patrik

Welcome to Marwen – amerikai, 2018. Rendezte: Robert Zemeckis. Szereplők: Steve Carell, Leslie Mann, Merritt Wever. Forgalmazó: Pro Video. 116 perc.

 

Hajdani ragyogása ugyan megfakult, Robert Zemeckis olykor még ma is régi presztízsfilmjeit idéző színvonalon dolgozik. A rendező legújabb mozija, az Isten hozott Marwenben – noha az ítészek ízekre szedték, a nézők vak közönnyel viszonyultak hozzá – számos erényt rejt magában. Mark Hogancamp (Steve Carell), a múltbéli veszteségei elől a fantázia birodalmába menekülő művész az önterápia felettébb szórakoztató módját választja: jelmezes babák és korhű makettek segítségével játssza újra a második világháború eseményeit, önmagát egy nácivadász szuperkatona bőrébe képzelve. Az állóvizet azonban alaposan felkavarja az új, cserfes szomszédasszony, Nicol (Leslie Mann), aki gyengéd érzelmeket érlel hősünk szívében, s ha mindez nem lenne elég, Marknak lassan le kell számolnia múltbéli démonjaival is.

Hatáseszközeiben és filmnyelvében egyaránt konzervatív, a kilencvenes dekád gazdag kiállítású, míves giccseire emlékeztető tragikomédia pereg a szemünk előtt. Ez pedig akkor is tiszteletre méltó fegyvertény, ha Zemeckis a kései felnőtté válás és a poszttraumás stresszel való szembenézés alaptémáját csupán ürügyként használja, hogy kiélhesse a rá oly jellemző merész és ötletgazdag stílustörekvéseket. A Marwen az élőszereplős és az animációs forma szerves egységére törekszik, és ha e cél nem is teljesül maradéktalanul (utóbbi inkább ballasztként nehezedik a végjátékra), a markáns látványvilág, a pergő akciójelenetek bőségesen kárpótolnak a szerkezeti gyermekbetegségekért. Carell pazar alakítást nyújt a főszerepben, és miközben a szemfüles néző előtt filmtörténeti előképek egész sora (Barátom, Harvey, Forrest Gump, Plasztik szerelem) dereng fel, e lassan mélyülő, minden kiszámíthatósága és szirupossága ellenére is szerethető erkölcsi tanmese valóban visszacsempészi szívünkbe a kilencvenes éveket.

Extrák: Kimaradt jelenetek és kisfilmek Marwenről és a rendezőről.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/10 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14287