KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
   1997/augusztus
KRÓNIKA
• Báron György: Bo Widerberg 1930–1997
• Schubert Gusztáv: Mitchum és Stewart

• Schubert Gusztáv: A démon fényképészei Privát Magyarország
• Varga Balázs: Élet-kép-regény Beszélgetés Forgács Péterrel
• Balassa Péter: Mintha és Az Gogol, Jeles és a hajléktalanok
• Jeles András: Méz és olaj
FESZTIVÁL
• Létay Vera: A pálmaligeten át Cannes ’97
• N. N.: A fesztivál díjai Cannes '97
• N. N.: Cannes Arany Pálmái
• N. N.: Magyar filmek díjai Cannes

• Kömlődi Ferenc: Sóhajok, könnyek, sötétség Dario Argento poklai
• Tanner Gábor: Mondd, hogy félsz A spanyol thriller
• Csejdy András: Egy szónak is száz a vége Intim részek
• Hahner Péter: Egy bűnbak védelmében Nixon
KÍNA
• Vágvölgyi B. András: Hongkongi nouvelle vague Wong Kar-wai
• Wostry Ferenc: Egymilliárd néző Tsui Hark
KRITIKA
• Bikácsy Gergely: Holdbéli Gaspard A nyár meséje
• Turcsányi Sándor: (V)érzés Féktelen Minnesota
FILMZENE
• Fáy Miklós: Morricone és fia
LÁTTUK MÉG
• Békés Pál: Extrémek
• Báron György: Fourbi
• Hungler Tímea: Meglesni és megszeretni
• Hirsch Tibor: Con Air – A fegyencjárat
• Takács Ferenc: Relic – Bestia
• Tamás Amaryllis: Anakonda
• Ardai Zoltán: Utánunk a tűzözön

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A legbátrabb város

Pápai Zsolt

Magyar film, 2009. Rendezte: Matúz Gábor. Szereplők: Gáspár Tibor, ifj. Jászai László, Tóth Tamás. Forgalmazó: Közép-európai Média Intézet kft. 98 perc.

 

Az 1918 és 1920 közötti országvesztés időszaka máig kevéssé érintett téma a hazai filmkészítők részéről, játékfilm egyáltalán nem készült erről a problémáról, és doku is csak elvétve. Külön fájdalom, hogy a Gulyás testvérek A magyarok és az első világháború című négyrészes sorozata alig ismert még a szakmabeliek előtt is, a témában kutakodó másik nagyszabású vállalkozás, Koltay Gábor Velünk élő Trianon című filmfolyama pedig igencsak ellentmondásos lett.

Matúz Gábor talán a fenti hiányok pótlása végett egyszerre igyekezett játék- és dokumentumfilmet forgatni – azaz dramatizált dokumentumfilmet készített – a korszak egyik kevéssé ismert epizódjáról. 1919 elején a románhoz hasonlóan nagy étvágyú cseh és szlovák hadsereg átlépte az Ipoly-folyót, és megkezdte az előkészületeket a Vác–Gyöngyös–Miskolc-vonal megszerzésére, hogy a később Trianonban szentesítettnél jóval délebbre tolja ki az új csehszlovák állam határát. Az akcióban fontos szerep jutott Balassagyarmat (új nevén: Balázové Darmoty) megszerzésének, ahova 1919 januárjában vonultak be a megszállók az ostobán pacifista Károlyi-kormány asszisztenciája mellett. A helyi vasutasok azonban egy maroknyi magyar katona bevonásával megostromolták, majd visszafoglalták a várost, és megakadályozták a további előrenyomulást.

A film első felében Matúz Gábor kutatók (többek között Gere József vasúttörténész, Paul Gardvohl történesz, Tyekvicska Árpád levéltáros, Rudolf Kucera politológus, Romsics Ignác történesz) segítségével vázol korrajzot, és, ritkábban, dramatizált jelenetek sorával illusztrálja az elhangzottakat. Később a bombasztikus kísérőzenével körített, dramatizált jelenetek száma megnő, az archív anyagok teljesen eltűnnek, továbbá a történészek kommentárjai is el-elmaradoznak. Egyes fikciós jelenetek meglehetőst hatásosak (a város visszavételének kulcsmomentumáról tudósító epizód, a helyi laktanya ostroma egy játékfilmbe is beleférne), máskor viszont ostoba hibákat találni, a két magyar katona beszélgetésének jelenete a vonat közlekedőfolyosóján az elemi vágástechnikai szabályok – azaz a száznyolcvan fokos szabály – krónikus mellőzése miatt amatőrnek tetszik.

Jóllehet sok történészhez hasonlóan Matúz Gábor sem tud mit kezdeni a Trianon-mítosz néhány elemével (például Clemenceau francia elnök magyarellenességéről szólva a már milliószor hallott, de mára részben megcáfolt téziseket ismétli), egészében véve A legbátrabb város televíziós sugárzásra termett ismeretterjesztő munka, információkban gazdag film.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/12 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10001