KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/december
KRÓNIKA
• N. N.: Eduard Zahariev halálára

• Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
• Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
• Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
• Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
• Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
• Nyírő András: Virtuális nemzeti
• Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
• Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
• Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
• Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
• Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
• Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
• Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
• Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
• Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
• Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
• Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
• Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
• Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
• Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
• Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
• Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
• Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
• Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
• Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
• Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
• Báron György: Jack
• Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
• Tamás Amaryllis: Sárkányszív
• Bori Erzsébet: Francia csók

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Grindhouse

Jack Starlett: Verseny az ördöggel

Kovács Marcell

Race with the Devil, 1975

 

Nem bíztak semmit a véletlenre a Verseny az ördöggel dörzsölt alkotói, a hetvenes évek elejének divatos mozikliséiből kevertek vagány B-filmes koktélt. Jack Starlett rendező a hatásos műfaji katyvaszokhoz való hozzáértését már bizonyította a motoros bandás filmet a vietnámi háborús mozival párosító Vesztesekkel, a sztorit pedig a hatvanas-hetvenes évek amerikai gagyimozijának két meghatározó alakja, a szexi westernben, a szexi bosszúfilmben és szexi haláltáboros moziban egyaránt járatos Lee Frost–Wes Bishop-páros szolgáltatta.

A Verseny az ördöggel pikáns élvezetekkel ugyan nem szolgál (a bevételapasztó korhatásos besorolás elkerülése érdekében még az egyetlen alkalommal felvillanó meztelen női ágyék képét is gondosan elmaszatolták), de ügyesen keveri az okkult horrort és a vidéki paranoiafilmet az akkoriban mindenható roadmovie-val. Egyszerre nyomasztó és feszülten izgalmas mozi, szerepel benne riasztó sátánista áldozati szertartás és démoni tekintetével fenyegető benzinkutas éppúgy, mint mikrosütőből támadó mérgeskígyó és persze sok-sok autós üldözés.

A film különleges zamatát a két főszereplő személye adja. Peter Fonda, a Szelíd motorosok sztárja és Warren Oates, aki a Kétsávos országútban öregedő gyorsulási versenyzőként sportkocsit hajtott, most egy otromba lakóautóval száguldanak megvadult üldözőik elől. Feleségükkel az oldalukon a jól megérdemelt pihenés reményében indulnak a hegyekbe a minden kényelemmel felszerelt kempingautóval, de amikor egyik este véletlenül tanúi lesznek a helyi szekta feketemiséjének, az ártalmatlan kirándulás élethalálharccá változik, és bárhova menekülnek, mindenhol a szekta elvakult szolgáiba ütköznek. A Verseny az ördöggel olyan, mintha a Száguldás a semmibe, a Rosemary gyermeke és a Gyilkos túra összegyúrt kivonata lenne, szigorúan a szövegelős részek nélkül. Kiváló akciófilm, és ha kell, még a hetvenes években dolgos családfenntartóvá lett egykori lázadóknak szóló magvas üzenet is kihámozható belőle: feladtátok az elveiteket, nem menekültök!


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/09 28. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9678