|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
Láttuk mégSzürke, MerciCsillag Márton
Kusturica és Almodóvar találkoztak a jugoszláv tengerparton és megbeszélték, hogy közösen forgatnak egy filmet. Lesz benne punk-rock zene hatalmas hang- és hajfesték-szórókkal, fegyveres keménylegények és lágy drogok, szerelem és halál, igazság és módszer. Tervükből nem lett semmi, mert közben kitört a délszláv háború, így a kitalált hősök kénytelenek voltak végleges forgatókönyv nélkül nekivágni a Nagy Rendezők által hézagosan kijelölt útnak. Suzana (Aleksandra Balmazovic) rendhagyó belgrádi lány: egy fekete zeneipari szakmunkástól vár gyereket, de összeszólalkozik katonatiszt apjával, ezért úgy dönt, a magzatelhajtásig hátralévő két hétben Dubrovnikban piheni ki magát. Fel is veszi az útszélen stoppoló lányt egy színvak bosnyák kamionsofőr, aki egy piros (szerinte szürke) Mercedes teherkocsi volánjánál ül. Ratko (Srdjan Todorovic) három évet ült sorozatos kamionlopásokért, éppen most szabadult a börtönből, és nem is sejti, micsoda kalamajkába sodorhatja őt a bolondos Suzana. Hőseink misztikus-realista utazása színes-érzelgős road-movie háború és béke, gyűlölet és szerelem, valamint Szerbia és Horvátország határán – a megismerés és megértés színesen illusztrált tankönyvi példája. A forgatókönyvíróként már egy évtizede aktív Srdjan Koljevic első rendezése kompakt kis darab, a történet felvezetésében prezentált metaforikus leszámolást Scorsese és Tarantino is megirigyelné, a színészvezetéssel sincsenek gondok (főleg ami a sofőrt illeti), csak éppen a történet szövete zsúfoltabb egy matyó hímzésnél. Történelem- és létösszegző vígjátékot készíteni hálás és fontos feladat, csak a stílusidézetekkel kell csínján bánni – hiszen valószínűleg Kusturica és Almodóvar is összeveszett volna a huszadik oldal után.
Szürke, Merci
Sivi kamion crvene boje – szerb-montenegrói–német–szlovén, színes, feliratos, 2004. Rendezte és írta: Srdjan Koljevic. Kép: Goran Volarevic. Szereplők: Srjdan Todorovic (Ratko), Dragan Bjelogrlic (Svabo), Aleksandra Balmazovic (Suzana), Bogdan Diklic (Pop). Gyártó: Komuna – E-Motion – Thoke Moebius. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 95 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1145 átlag: 5.54 |
|
|
|
|