|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziAnnaKránicz Bence
Anna – francia, 2019. Rendezte és írta: Luc Besson. Kép:
Thierry Arbogast. Zene: Eric Serra. Szereplők: Sasha Luss (Anna), Helen Mirren
(Olga), Luke Evans (Alex), Cillian Murphy (Miller), Alexander Petrov (Petyr).
Gyártó: EuropaCorp / Canal+ / OCS. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált. 119 perc.
Luc Besson karrierkezdete óta vonzódik a hatalmaskodó
férfiak ellen lázadó nőkhöz – elsősorban a filmjeiben, ám amint a Nikitát
játszó Anne Parillaud-val és a Jeanne d’Arcot megformáló Milla Jovovich-csal
kötött, válással végződő házasságai mutathatják, olykor az életben is. A
mindössze egy női névvel felcímkézett filmjei mára az életmű legmarkánsabb
egységét képezik, mennyiségi értelemben háttérbe szorítva a cinéma de look kritikailag oly nagyra
tartott, ám bő húsz éve lezárult szakaszt Besson pályáján. A szuperhősfilmes
trendre rácsatlakozó Lucy bemutatása
után a rendező meglepetten, bár talán elégedetten tapasztalhatta, hogy a #metoo-mozgalom révén Hollywood időközben
utolérte őt: az utóbbi pár évben az erős nők függetlenségi harcairól szóló
történetek számos műfajban a fősodorba kerültek.
A szovjet blokk összeomlása előtti vagy
poszt-hidegháborús miliőbe helyezett thrillerek különösen népszerűvé váltak,
ugyanis látványosan írják át a „bajba jutott nő” ősrégi sémáját. Az Atomszőkében, a Vörös verébben vagy A bűn
hálójában idevágó Soderbergh-opuszában éppen a kizsákmányolt és eredetileg
puszta eszközként – szex-, illetve gyilkoló gépként – használt nők képesek
átlátni a férfiak képviselte nagyhatalmak szövevényes játszmáit, fekete
özvegyekként szövögetve saját pókhálójukat két életveszélyes bevetés között. Az
orosz kettős, sőt hármas ügynököt hősszerepbe helyező Annában Besson ezt az újszerűen értelmezett „láthatatlan munkát”
idegőrlő kirakósként mutatja be felbontott időrendet alkalmazó, csavaros
elbeszélésével – ám az akcióesztétikáját tekintve idejétmúlt és egyéb téren is
teljesen ötlettelen rendezés miatt a hősnő nem tud igazán életre kelni. Hiába
kerekedik felül tartótisztjein, a gúzsba kötő rendezői kontroll alól nincs szabadulás
– szegény Anna megmarad pisztolyt szorongató Barbie-babának.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|