|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziX-Men: Sötét Főnix Kránicz Bence
Dark Phoenix – amerikai, 2019. Rendezte és írta: Simon
Kinberg. Kép: Mauro Fiore. Zene: Hans Zimmer. Szereplők: Sophie Turner (Jean
Grey), James McAvoy (Xavier), Jessica Chastain (Vuk), Michael Fassbender
(Erik), Tye Sheridan (Scott). Gyártó: 20th Fox Century / Bad Hat Harry
Productions. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 113 perc.
Chris Claremont és John Byrne eredeti képregényében a
telekinetikus és telepátiás képességekkel rendelkező mutáns, Jean Grey kozmikus
sugárzás áldozatává válik, amelynek hatására ereje megsokszorozódik. A
„Főnix-erő” önbizalmat ad Jeannek, és bebiztosítja vezető szerepét az X-Menben,
ám később elhatalmasodik rajta, a tébolyba kergetve őt. A mutáns
szuperhőscsapat legfontosabb női tagja sokáig a Marvel-képregények
vezéráldozatának számított, tragikus sorsa a feminista hangolású felütést
simította bele a „pusztító nőiség” konzervatív, de hatásosan felelevenített
sémájába.
A történetet szőrmentén és elkapkodva már az X-Men: Az ellenállás végében feldolgozta
Simon Kinberg forgatókönyvíró, aki bő tíz évvel később, immár író-rendezői
minőségben újra hozzányúlt Claremonték klasszikusához. A Sötét Főnix a filmsorozat hetedik darabja (nem számítva a spin-offokat), és mivel egy korábbi,
időutazós epizódban átírták a múltat, Jeannel mégsem történt meg az, ami most
így újra megtörténhet vele. Az ígéretes nyitányban a Főnix-erő a poszttraumás
stressz feltörésével kapcsolódik össze, ám Kinberg a metaforikus
jelentésrétegek felfejtése helyett a folytatásban primitív motivációk és ostoba
döntések mentén utaztatja a karaktereket, jócskán lebutítva az intellektusukra
büszke mutáns vezetőket is. James McAvoy Xavier professzora vagy a Magnetót
játszó Michael Fassbender fáradtnak tűnnek a filmben, mintha rég kihoztak volna
figuráikból mindent, amit ki tudtak. Jean Grey-ként Sophie Turner (Trónok harca) kaphatott volna nagy
lehetőséget, de Kinberg méltatlanul bánik el vele: inkább a férfiak oltalmára
szoruló, hisztérikus karakternek mutatja a Főnixet. A női erő kiteljesedésének
története helyett végül a Fox stúdió X-Men
sorozatának jelentéktelen befejezését kapjuk, amelyben csak a nők halnak meg, a
férfiak békésen visszavonulhatnak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|