|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
DVDMimic – A Júdás fajGéczi Zoltán
Mimic – amerikai,
1997. Rendezte: Guillermo del Toro. Szereplők: Mira Sorvino, Jeremy Northam,
Giancarlo Giannini. Forgalmazó: Independent. 101 perc.
A
Miramax szempontjából Guillermo del Toro első amerikai filmje kereskedelmi
kudarc volt, így a producerek visszavonták a hosszú távú együttműködésre
vonatkozó ajánlatot. A box office csalódás megakasztotta, de szerencsére nem
törte derékba a mexikói fenegyerek hollywoodi karrierjét, így ma már a rajongók
sem neheztelhetnek az R-kategóriás horrorfilmre; utóbb megtanulták méltányolni
a nyolcvanas évek zsánertiszta darabjainak eme átgondolt, eredeti ötletekkel
dúsított, nívósan kivitelezett változatát.
Del
Toro megveszekedett szerzői filmes, így a Mimic
forgatókönyvét is átdolgozta, s bár az erős produceri kontroll nem vált éppen
javára a műnek, sikerült stílust, szívet és lelket csempészni a történetbe.
Miközben a kortárs horror mestere látványosan demonstrálja alkotói fétiseit
(„Rovarok, mechanikus szerkezetek, szörnyek, sötét helyek és meg nem született
dolgok”), olyan színészeket dirigálhatott, mint Josh Brolin, Jeremy Northam és
Giancarlo Giannini, a főszerepet pedig a kilencvenes évek legklasszabb jócsaja,
Mira Sorvino kapta. Del Toro fegyelmezett őrülete főként az utolsó félórában
uralkodik el a vásznon, a földalatti túlélőhorror-felvonás a mozi legerősebb
része, ugyanakkor az expozíció is szépen felépített. Miután a rendező nagy
barátja az analóg megoldásoknak, következetesen kerülte a CGI használatát; bár
a forgatás ideje éppen egybeesett a számítógépes képalkotási módszerek
robbanásszerű terjedésével, ő kitartott a hagyományos trükktechnika, a bábok és
a fizikai díszletek mellett. Elsősorban ennek köszönhető, hogy a Mimic oly sok más filmmel szemben ma sem
hat meghaladottnak vizuális szempontból, a mutáns óriásrovarok terrorja
maradéktalanul érvényesül, a sötét és mocskos metróalagutak szemcsés képei
garantálják a klausztrofóbiát.
A
Mimic remek B-horror, mégis akad egy
nem esztétikai természetű szépséghibája. Del Toro többé-kevésbé épen került ki
a producerekkel folytatott harcokból, de mint az utóbb kiderült, Harvey Weinstein
a forgatás során zaklatta az isteni Mira Sorvinót, aki nem volt hajlandó
szexuális szolgáltatásokat nyújtani számára, ezért a Miramax atyaúristene a
rákövetkező években aljas aknamunkával lehetetlenítette el a nagyszerű
színésznő karrierjét.
Extrák: Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|