|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziVihar előttFekete Tamás
Serenity – amerikai,
2019. Rendezte és írta: Steven Knight. Kép: Jess Hall. Zene: Benjamin
Wallfisch. Szereplők: Matthew McConaughey (Baker), Anne Hathaway (Karen), Diane
Lane (Constance), Jason Clarke (Frank), Djimon Hounsou (Duke). Gyártó: Global
Road Entertainment / Shoebox Films. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 106 perc.
A Vihar előtt a legalapvetőbb noir-sémát dolgozza fel sokadszor: a
mindennapos anyagi gondokkal küzdő, és stabil érzelmi kapcsolatokkal nem
rendelkező férfit egy nap felkeresi a femme
fatale, aki megbízza, hogy tegye el láb alól dúsgazdag férjét. Hősünket
végül elcsábítja a pénz és az asszony is, ezért rááll a dologra, ám nem sokkal
később kiderül, valójában ő maga a zsineg végén fennakadt hal. Ezt a műfajt és
alaptémát használta fel Steven Knight, hogy aztán egészen más, távoli és jóval
zavarosabb vizek felé hajózzon.
Az író-rendező Knight
igazán többpólusú szerző: ingázik otthona, Anglia és Hollywood között, hol
saját ötletét dolgozza ki, hol egy korábbi sikerkönyvet adaptál, ugyanolyan
otthonosan mozog a filmek, mint a tévésorozatok világában, és 2013 óta
rendezőként is számontarthatjuk. Ám ez a sokszínűség sajnos épp ennyire
jellemzői munkáinak színvonalára is – és a Vihar
előtt a félresikerült vállalkozások között kap majd helyet. Bár a noir
eddig jellemzően nem képviseltette magát Knight életművében, ebben a műfajban
megjelennek azok a témák és karakterek, amelyek a rendezőként is jegyzett
filmjeiben. A Kolibri kód és a Locke főhőse egyaránt egy (vagy
konkrétan, vagy csupán vizuálisan) magányos férfi, aki valamilyen, lassan
feltáruló múltbéli tette miatt döntéshelyzetbe került, és erkölcsi jellegű
döntések során át a megváltást keresi (mint arra a Kolibri kód eredeti címe is utal). Mindezek igazak a Vihar előtt esetében is, ám a film
előrehaladtával egyre erősebb a gyanú, hogy itt nem a főhőst, hanem a nézőt
verték át. A merész csavar és műfajváltás egyáltalán nem Knight erőssége, és
szemlátomást az egész film erre az egy, feltűnően átgondolatlan és
megkérdőjelezhető stabilitású ötletre lett felépítve – úgy szabadulva meg a noir
testétől, akár egy eltüntetendő hullától.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|