|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziLucia látomásaiVincze Teréz
Troppa
grazia – olasz, 2018. Rendezte és írta: Gianni Zanasi. Kép: Vladan Radovic.
Szereplők: Alba Rohrwacher (Lucia), Elio Germano (Arturo), Giuseppe Battison
(Paolo), Carlotta Natoli (Claudia). Gyártó: Pupkin Production / IBC Movie.
Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos.
110 perc.
Korrupció,
környezetkárosítás, életközépi válság – ebben az összeállításban nem
feltétlenül kiáltanak a vígjátéki forma után, és a Lucia látomásai nem is igazán vígjáték, bár nagyon sok valóban
mulatságos jelenet van benne. Az alaphelyzet mindenesetre nagyon szórakoztató:
egy szakmai és magánéleti válságokkal küzdő, egyáltalán nem vallásos nő számára
megjelenik a Szűzanya és felszólítja, menjen és intézze el, hogy az első
jelenés helyszínén templom épüljön.
Luciának
történetesen van köze az építkezési bizniszhez, mivel földmérő és éppen a
jelenés helyének felmérésén dolgozik, ahová azonban korántsem templomot, hanem
valamiféle látványos presztízsprojektet terveznek a közeli település vezetői és
befektetői. A hősnő nem kifejezetten karrierista alkat, a túlélésért és egy kis
extra pénzért némi stiklire is hajlandó, de arra büszke, hogy a munkájában
precíz. Így akad meg a szeme a gyanúsan nem stimmelő térképeken és
telekfelméréseken, amelyek valamiféle telekspekulációt és korrupciót sejtetnek
a látványprojekt hátterében. Lucia számára – aki éppen összeveszett
élettársával és így egyedül neveli kamasz lányát, sőt még egy heroin
függőségből felépülőben lévő apja is van – nem élvez különösebb prioritást az
intézményes korrupció elleni küzdelem. Ráadásul nem is hívő, így a Szűzanyának sincs
éppen könnyű dolga – csodálkozik is nagyon, hogy ha eddig minden megjelenésének
helyén probléma nélkül ment a templomépítés, ezúttal miért nem működni a dolog.
Világos,
hogy a Szűzanya megjelenése Lucia lelkiismereti válságának kivetülése a
filmben, ami végső soron cselekvésre készteti a szereplőket a természetkárosító
és korrupt projekttel szemben. Az egész filmben van némi narratív, dramaturgiai
és stilisztikai káosz is, de minden fésületlenségével és váratlanságával együtt
nagyon magával ragadó az egész. Különösen lenyűgözőek a látványosra
fényképezett olasz tájak, az Arkade Firetől
a Radioheadig terjedő, izgalmasan
használt filmzenék, és az igéző hasonlóság Lucia kamasz lánya (Rosa Vannucci)
és a 15. századi olasz reneszánsz mesterek (Piero della Francesca, Giovanni Antonio
Boltraffio) Máriát és a szenteket
ábrázoló festményei között.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|