|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
Paranoia thrillerAmerikai bérgyilkosB-gyilkosSepsi László
A Jobb,
ha hallgatsz keserű CIA-kritikája a múlté.
Ahol az amerikai titkosszolgálatról való
beszéd domináns formái a paranoia és a túlkapásokat érintő kritika, egy
eredményes hős vászonra vitele szükségképpen retrográd vállalkozásnak tűnik. A
Vince Flynn regénysorozatának első kötete alapján készült Amerikai bérgyilkos mégis ragaszkodik a minden különösebb nehézség
nélkül CIA-propagandának tekinthető szüzséhez. Hőse egy terrortámadásban
elveszíti frissen eljegyzett feleségét – a jelenet nyíltan felidézi a 2015-ös
tunéziai mészárlást, és ezzel messze Michael Cuesta filmjének legjobb képsora –,
bosszút esküszik, ám még mielőtt megölethetné magát az egyik felszámolni kívánt
terrorista sejttel, a mindent látó és mindig figyelő CIA megmenti és
beszervezi. Az Amerikai bérgyilkosban
kevés nyoma akad olyasfajta ambivalenciának, amely a közelmúlt kémthrillereit
jellemezte, így némi paranoiával akár arra is következtethetnénk, hogy az
ezredfordulón remek független drámákkal (L.I.E.,
Tizenkettő) indult, de mára tévés bérrendezővé laposodott Cuesta egy
háttéralku révén így teszi jóvá Jobb, ha
hallgatsz című előző filmjének keserű CIA-kritikáját. Amikor már James
Bondot és Amerika kapitányt is maguk alá temetik a kulisszák mögötti
konspirációk, a kölyökkutyaképű szuperügynök célirányos – és az erős,
megbízható titkosszolgálat által folyamatosan támogatott – ténykedése legjobb
esetben is csak valamiféle nosztalgikus paródiaként nézhető, ahol a
kiképzőtisztek kemények, de igazságosak, a terroristákat messziről ki lehet
szúrni, mert arabok, a nők pedig leginkább arra jók, hogy tragikus halált halva
motiválják az alfahímeket. A kétértelműség teljes hiányának hála az Amerikai bérgyilkos kémfilmként érdektelen,
akciómoziként viszont túlságosan elnyújtott és körülményes, amin csak az szépít
valamelyest, hogy a finálé kevéssé elterjedt módját mutatja be a szokás szerint
időzítővel ellátott plutóniumbomba hatástalanításának. A terepen dolgozó profi
gyilkosok közt Cuesta hőse végül nem az Amerikai
mesterlövész, hanem az Amerikai
nindzsa leszármazottjának bizonyul.
AMERIKAI
BÉRGYILKOS (American Assassin) – amerikai, 2017.
Rendező: Michael Cuesta. Írta: Vince Flynn, Edward Zwick. Kép: Enríque Chediak.
Zene: Steven Price. Szereplők: Dylan O’Brien (Mitch Rapp), Michael Keaton (Stan
Hurley), Sanaa Lathan (Irene Kennedy), Taylor Kitsch (Ghost). Gyártó: CBS
Films. Forgalmazó: Freeman Film. Feliratos.
111 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|
|
|