|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziPorto 35mmVajda Judit
Porto –
amerikai-portugál, 2016. Rendezte: Gabe Klinger. Írta: Larry Gross és Gabe
Klinger. Kép: Wyatt Garfield. Szereplők: Anton Yelchin (Jake), Lucie Lucas
(Mati), Paulo Calatré (Oliveira), Francois Lebrune (Anya). Gyártó: Bando Á
Parte / Double Play Films. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 76 perc.
Az elsőfilmes Gabe
Klinger alkotása első pillanatától kezdve olyan szuggesztív, hogy ugyanannyira
a rabjaivá válhatunk, mint amennyire rabjaivá váltak a főhősök a benne
megjelenített egyéjszakás szerelemnek. Egy fiatal férfi suttog egy fiatal nőnek
egyszerű, mégis varázslatos mondatokat, amikre a nő ugyanabban a szellemben
válaszol, majd közeliben is láthatjuk őket, egymás felé fordulva az ágyban,
nyilvánvalóan szeretkezés után.
A mondatok és a jelenet
később még visszatérnek a filmben, ahogy számos más mozzanata is megismétlődik
– a töredékekből végül összeáll egyetlen csodálatos éjszaka története, három
felvonásban: először a férfit, utána a nőt, végül kettejüket együtt állítva a
középpontba. A fennmaradó időben pedig a hősök és a kamera a címben jelzett
Portóban bolyonganak (sőt egyszer még Párizsba is ellátogatnak). Így játékossága
mellett a celluloidra forgatott alkotás azzal is a francia új hullámot idézi,
ahogyan a városokat és jellegzetes tereit, például presszóit ábrázolja.
A mű a filmművészeti
mellett irodalmi előképpel is dicsekedhet: ugyanúgy a cseppfolyóssá váló időt,
az elillanó emlékeket vizsgálja, mint Proust Az eltűnt idő nyomában című remekében (a hősök egyik
beszélgetésében el is hangzik az író neve és az alkotás címe). Teszi mindezt
apró gesztusok, kicsiny csodák felemlegetésével, olyan csekély játékidőben,
hogy esélye sincs modorossá válni. A nem túl erős, sőt szokványosnak mondható
sztorira bárki könnyűszerrel rácsatlakozhat, és annak köszönhetően, hogy a
rendező filmjét nem a történet végével, hanem az elején is bemutatott gyönyörű
jelenet bővebb kifejtésével fejezi be, úgy érezhetjük: történjék utána bármi,
ezt az éjszakát, ezt a rövid ideig tartó, de addig a legigazibbnak bizonyuló
szerelmet már senki sem veheti el sem az azóta már valahol máshol járó Anton
Yelchin alakította főhőstől, sem tőlünk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6 |
|
|
|
|