|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziTrumanTeszár Dávid
Truman –
argentín-spanyol, 2015. Rendezte: Cesc Gay. Írta: Tomás Aragay. Kép: Andreu
Rebés. Zene: Nico Cota. Szereplők: Ricardo Darín (Julian), Javier Cámara
(Tomás), Dolores Fonzi (Paula). Gyártó: Trumanfilm. Forgalmazó: Cirko Film Kft.
Feliratos. 108 perc.
Cesc Gay a szerelem
katalán krónikása, szóljon az bár vakációzó kamaszfiúkról (Őrültségek nyara), nagyvárosi harmincasokról (A városban) vagy házas emberek plátói románcáról (Fikció). Gay idei alkotása importálja
Javier Cámarát és Ricardo Darínt a legutóbbi nagyjátékfilmjéből (Péntek Barcelonában) és csak látszólag
vált témát: ezúttal egy olyan madridi színész utolsó napjait veszi szemügyre,
aki a szenzualizmus jegyében töltötte el a rá kiszabott időt mind az élet, mind
pedig a színház színpadán.
A Darín által
elsőrangúan megformált, magányosan élő művész, Julián alakján keresztül
kísérhetjük figyelemmel azt, miképpen megy az ars moriendi a létszomj roppant bilincsében élő romantikus
hősszerelmeseknek. Egy Kanadába költözött, rég nem látott gyermekkori barát,
Tomás (Cámara érzékeny alakításában) látogatja meg a halálos betegségben
szenvedő, elvált férfit: a film cselekményét kettőjük kapcsolata strukturálja,
amint hétköznapi életképeket kapunk az elbúcsúzás stációiról (például a színész
Amszerdamban élő fiának meglátogatása, a címszereplő kutya elhelyezése,
temetkezési ügyintézés). A Truman
komoly érdeme, hogy a halmozottan melodrámabarát téma ellenére (rosszindulatú,
áttétes rákbetegség hatása egy búsuló kutyával a háttérben) Gay egyaránt tartózkodik
a szentimentalizmustól és az erőlködő bölcselkedéstől. Visszafogott, finomra
hangolt mozija nem a grandiózus felismerésekről és bombasztikus vallomásokról,
inkább a megbékélésről és az elengedésről szól egy bensőséges barátság
történetébe ágyazva. Az elmúlt harmincöt évre visszatekintve úgy tűnik, hogy
Ricardo Darín nemcsak a kortárs argentin, hanem az egész spanyolajkú
filmművészet legkiválóbb élő színészegyénisége – már csak miatta is figyelemre
érdemes a Truman emberközeli, intim
jellemrajza.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 36 átlag: 5.53 |
|
|
|
|