|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziA kincsBaski Sándor
Comoara – román-francia,
2015. Rendezte és írta: Corneliu Porumboiu. Kép: Tudor Mircae. Szereplők: Toma
Cuzin (Costi), Adrian Purcarescu (Adrian), Corneliu Cozmel (Cornel), Dan
Chiriac (Lica). Gyártó: 42km Film. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 89 perc.
A román új hullám a
kezdetektől fogva precíz koncepciók mentén kidolgozott, intellektuális filmeket
termelt ki, de öntudatosságával, absztrakt ideákhoz való vonzódásával Corneliu
Porumboiu még ebből a mezőnyből is kiemelkedni látszik. A Volt-e vagy sem? a román történelmi emlékezet sajátosságait
boncolgatta a hétköznapi abszurd prizmáján keresztül, míg a Rendészet, nyelvészet szó szerint a
törvény betűjét járta körbe, hasonlóan fanyar hangvételben.
Néhány balul sikerült
kitérőt követően A kinccsel ugyanott
folytatódik az életmű, de Porumboiu ezúttal még a korábbiaknál is kevésbé
engedi filmjét skatulyák közé szorítani. Most is a múltba próbál leásni, és nem
csak átvitt értelemben: két főszereplője a nagyapától örökölt ingatlan kertjét
túrja fel elrejtett kincsek reményében. Az egy nap egy éjszaka játszódó
történet során az unoka elmondásából megismerjük a ház eseménydús múltját (volt
német és szovjet tulajdonban is, óvodaként, istállóként és éjszakai lokálként
is funkcionált), de ezekkel az elejtett mondatokkal Porumboiu nem akar
semmilyen fajsúlyos állítást tenni.
Amikor kiderül, hogy a
földben talált kincseket a román állam lefoglalhatja magának a „nemzeti örökség”
védelmére hivatkozva, és be is futnak a rend őrei, joggal számíthatunk rá, hogy
a Rendészet, nyelvészet után szabadon
ismét a kisember és a hatalom egyenlőtlen küzdelmének leszünk tanúi – Porumboiu
mégsem nem üti le a kínálkozó ziccert. Hiába várnánk azt is, hogy a két
kincskereső a kapzsiságtól elvakítva egymás ellen forduljon, a rendező a film
elején felvetett Robin Hood-motívumot továbbgondolva egy váratlan csattanóval
zárja le a történetet. Nyitottsága, a cseh iskolát idéző fanyar humora teszi
figyelemre méltóvá A kincset,
cselekménye, alapötlete azonban csak félórára van hitelesítve; rövidfilmként
üdítően frappáns lenne, egészestés produkcióknak túlontúl vontatott.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 27 átlag: 4.81 |
|
|
|
|