|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
MoziA keresésKovács Kata
The Search – francia,
2014. Rendezte és írta: Michel Hazanavicius. Kép: Guillaume Schiffman.
Szereplők: Bérénice Bejo (Carole), Annette Bening (Helen), Maksim Emelyanov
(Kolia), Abdul Khalim Mamutsiev (Hadji), Zukhra Duishvili (Raissa). Gyártó: La
Petite Reine / Orange Studio / Wild Bunch. Forgalmazó: Vertigo Média kft. Feliratos. 149 perc.
Háborús tematika és
gyermek hős találkozik A némafilmessel
világhírűvé vált Michel Hazanavicius legújabb, 1999-es csecsen háború idején
játszódó munkájában, Fred Zinnemann 1948-as, azonos című filmjének remake-jében.
A több szálon futó cselekmény kiindulópontja, hogy a kilencéves Hadji és nővére
szemtanúi lesznek szüleik minden ok nélküli, könyörtelen meggyilkolásának. A
testvérek szem elől tévesztik egymást, a kisfiú pedig csecsemő kisöccsükkel a
karjában indul neki a világnak, ám hamarosan kénytelen egy küszöbön hagyni őt.
A három testvér és az őket segítő két nyugati nő, az emberjogi képviselő
(Bérénice Bejo) és az árvaházi vezető (Anette Bening) történetét, egy ártatlan
orosz fiú kiképzett katonává, majd cinikus gyilkológéppé aljasulásának
elbeszélése egészíti ki. A három fiú, a világról még keveset tudó kisbaba, az
átélt borzalmaktól, a felnőtt fejjel is elbírhatatlan testvéri felelősségtől
terhelt Hadji és a fiatal katona figurája a háború irracionalitásával
szembesülő, ártatlan ember egyetlen, kortalan metaforájává áll össze.
Ugyanakkor a film szólni
kíván az őket körülvevő közönyről is, amely a döntéshozók, a hatalom
birtokosainak sajátja, és a köztes helyzetben lévő, segíteni vágyó, ám végső
soron tehetetlen hivatalnokokról is. Sokat markol és keveset fog, ám nem
elsősorban azért fúl kudarcba, mert a figurák vívódását csak felületesen
láttatja, hanem azért, mert A némafilmesben
adekvát szempilla rebegtető expresszív érzelemkifejező stílus valódi némafilm-alapanyag
nélkül itt csupán naiv giccsbe torkollik, a kisrealista közegbe ültetett
klasszikus hollywoodi stílus pedig disszonáns marad. Nem
újdonság viszont, hogy a rendező ért a szavak nélküli filmezéshez, a mostani
film csúcsteljesítménye is a Hadjit és nővérét alakító Abdul Khalim Mamutsiev
és Zukhra Duishvili szinte néma, szívbemarkoló színészi jelenléte, mely mellett
a világsztárok szentimentális játéka épp olyan hamisnak hat, mint a megmentők
szerepében tetszelgők könnyei.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 43 átlag: 5.42 |
|
|
|
|