|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
DVDThe Killer Inside MeSoós Tamás Dénes
The Killer Inside Me – amerikai, 2010. Rendezte: Michael Winterbottom. Szereplők: Casey Affleck, Kate Hudson, Jessica Alba. Forgalmazó: InterCom. 109 perc.
Első olvasásra a saját tetteitől elszakadt,
a világot torz logikával racionalizáló pszichopata érdes karaktertanulmánya Jim
Thompson regénye – másodikra már az ötvenes évekbeli mosolykultúra alatt rohadó
hipokrita társadalom felé intézett vádirat. Sodró tempó, húsba vájó brutalitás
és – szó szerint – nyaktörő fordulatok teszik az amerikai bűnügyi irodalom
itthon keveset emlegetett nehézfiújának egyik legsúlyosabb ponyvájává. A
kisregény a Lou Fordban élő gyilkos tetteit, valamint az odáig vezető,
gyerekkori traumákkal kísért utat is felrajzolja, amely alatt a texasi olajboom
felelőtlen nyerészkedésbe torkolló nemzeti bűnére is kitekint.
Ha valaki, hát a műfaji
elvárásokkal kedvtelve játszó, az utóbbi években a Bush-kormány által
elszabadított háborúk borzalmait feltáró Michael Winterbottom lehetett volna
az, aki nemcsak a kisvárosi seriff kifordult gondolkodásmódját, hanem az őt
körbeölelő társadalmat emésztő fekélyt is láttatni tudta volna a thompsoni
szarkazmus árnyalataiban. A kísérletező kedvű rendező meglehetősen konzervatív
és szöveghű adaptációt tett le az asztalra, amely Lounak mind a városszéli
prostituálttal folytatott, szadomazochista szexuális kapcsolatát, mind a helyi
tanárnőt érzelmi függőségbe taszító játszadozását kibontja. A kötelező
sűrítésnek így a lényeg nem, csak az árnyalatok estek áldozatul.
Ezért is érthetetlen,
miért farag Winterbottom szerelmes pszichopatát Thompson hidegvérű antihőséből,
aki önigazoló önreflexiók helyett melankolikus flashbackekben idézi fel a szíve
prostituáltjával és idilli verésekkel töltött éjszakákat. A felpuhított,
érzelmekkel felruházott karakter pont a könyv logikájának mond ellent, amely a
társadalmi elvárások mentén hazudott érzelmek mögött rejlő ürességet tapogatta
körbe. A nihilt és tébolyt inkább csak Casey Affleck csillantja meg
érzékletesen Lou szemében, aki bátor és eszközszegény alakításával – a regény
magyar fordításának hiányában – mégis hiánypótlóvá teszi Winterbottom
jószándékú, de felemás adaptációját.
Extrák: semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 217 átlag: 5.64 |
|
|
|
|