|
Év
1996/december
|
KRÓNIKA
N. N.: Eduard Zahariev halálára
Czabán György: A „kisköltségvetésű” filmről
Pálos György: A „kisköltségvetésű” filmről
MILLECENTENÁRIUM
Schubert Gusztáv: Magyarország Rt. Az ünnep zűrzavara
Csejdy András: Etűdök gépre, zongorára Magyarok Cselekedetei
Lengyel László: Temetés és vásár A tömeg nyelve
Nyírő András: Virtuális nemzeti
Schubert Gusztáv: Katartikus múlt Beszélgetés Koltay Gáborral
Ludassy Mária: Franciahon, az egyház legidősebb leánya
Jancsó Miklós: Uccu, megérett a meggy Történelmi, ismeretterjesztő
MIKE LEIGH
Báron György: Családi fénykép Titkok és hazugságok
ÚJ UNDOKOK
Nevelős Zoltán: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Speier Dávid: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Vízer Balázs: Henyék, kölykök, dokknegyed, kispofák Az ifjúság kegyetlen meséi
Déri Zsolt: Beszélgetés Gillies Mackinnonnal
SOROZATGYILKOSOK
Földényi F. László: Gyilkos rokonszenv H – a hannoveri gyilkos
Kömlődi Ferenc: Pokoljárás Hetedik
Ádám Péter: Hitchcock az Interneten
Bihari Ágnes: Bűn az élet Beszélgetés Szomjas Györggyel
NŐ-IDOLOK
Balogh Gyöngyi: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Király Jenő: Változatok Hamupipőkére Próza és glamúr
Ádám Péter: [Brigitte Bardot memorája]
TELEVÍZÓ
Bóna László: Emberek alkonya – istenek hajnala Paranormál filmek
CD-ROM
Politzer Péter: Eltévedve egy mozgó-képtárban
KRITIKA
Bori Erzsébet: Szoknyaszerepben A kenyereslány balladája
Reményi József Tamás: Műhiba A rossz orvos
Bikácsy Gergely: Bugyivalóság és sliccbódulat Az én pasim
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Párizsi randevúk
Báron György: Jack
Vidovszky György: A Notre Dame-i toronyőr
Tamás Amaryllis: Sárkányszív
Bori Erzsébet: Francia csók
|
|
|
|
|
|
|
DVDBrazilCzirják Pál
Brazil – angol, 1985. Rendezte: Terry Gilliam. Szereplők: Jonathan Pryce, Kim Greist, Michael Palin, Robert De Niro. Forgalmazó: Wiamfilm. 137 perc. Van valami hátborzongatóan
bizarr abban, amikor közel harminc év távlatából nézzük vissza Terry Gilliam Brazilját. A nyolcvanas évek derekán
készült és szinte születése pillanatában kultikussá vált sci-fi ugyanis olyan
utópikus társadalom képét vetíti elénk, amelynek azóta mind több eleme látszik
megvalósulni. A munkájukat gépiesen végző, különféle képernyők, billentyűzetek
és telefonok között tengődő kishivatalnokok világa, az egymástól tökéletesen
elkülönülő kasztok megingathatatlan rendje, a mindenkire kiterjedő, totális megfigyelésen
és ellenőrzésen alapuló, terrortámadásoktól rettegő rendőrállam víziója zavarba
ejtően sok ismerős jegyet hordoz. Erre az alkotásra nagyon is tényszerűen illik
rá a más esetekben elkoptatottnak tűnő megállapítás: aktuálisabb, mint valaha.
Gilliam
filmjének zsenialitása azonban nem egyszerűen az orwelli ihletésű történetvilág
egyre erősödő időszerűségében rejlik, hanem abban a határtalan
ötletgazdagságban is, amellyel a rendező minden apró részletre odafigyelve
kerek egésszé tudta formálni pesszimista jövőlátomását. A szorongatóan szűk
terek labirintusa, a retro és futurisztikus karakterjegyeket ügyesen vegyítő
látványvilág, a kissé monomániás, mindazonáltal igen intenzív zenehasználat, a
mindenütt visszaköszönő jelmondatok és szlogenek áradata, az abszurd
szituációkat halmozó dramaturgia egyaránt hozzájárul a kibontakozó univerzum
páratlan szuggesztivitásához. Nem kétséges tehát, hogy a Brazil alapmű – akár a rendező, akár a műfaj rajongói számára.
A
film szerencsére jelentőségéhez méltó formában került korongra. Kifogástalan
kép- és hangminőségben tekinthető meg, az angol hangsáv mellett akár magyar
szinkronnal is. Ez utóbbi ráadásul klasszikus, igényes munka – Forgács Gábor,
Végh Péter vagy Xantus Barbara például igazán jó választásnak bizonyult.
Extrák:
a legtartalmasabb talán az a félórás, egykorú dokumentumfilm a forgatásról,
amelyben Gilliam mellett megszólalnak a fontosabb szerepeket alakító színészek
vagy Tom Stoppard, aki a forgatókönyv egyik társírójaként működött közre. De
találunk még a lemezen különálló interjúkat a jelmeztervezésről és a
filmzenéről, továbbá alternatív befejezést, eredeti mozielőzetest, képgalériát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 402 átlag: 5.49 |
|
|
|
|