KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/október
KRÓNIKA
• (X) : Shoot in Hungary
MAGYAR FILM
• Jancsó Miklós: Örök vadászmezők A Magyar Filmesek Világtalálkozójára
• Muhi Klára: Nagytotál Operatőrök
• Molnár Gál Péter: Miként válik valakiből vámpír? Lugosi Béla
• Kőniger Miklós: Egy elfeledett sztár Putti Lya
• Balogh Gyöngyi: Magyar románc Varrógéptől az írógépig
• Király Jenő: Magyar románc Varrógéptől az írógépig
TITANIC
• Csejdy András: New Age láger Biztonságban
• Nevelős Zoltán: Rémmese a búzamezőkről Philip Ridley két filmje
• Nevelős Zoltán: Repülő hattyúk, krokodilok Telefoninterjú Philip Ridley-vel
• Horányi Attila: Minnesängerek Szeptemberi dalok; Nico ikon
• Forgách András: Aranyhal a pokolban Benjamenta Intézet
• Kömlődi Ferenc: Fekete-fehér, igen-nem Varrat
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: Na’Conxipan Részletek egy forgatókönyvből
TELEVÍZÓ
• Spiró György: Image Égi manna
• Almási Miklós: A fantázia kisajátítása Megatévé
KÉPREGÉNY
• Láng István: A teremtő fürdőköpenye
• Bayer Antal: Képregény és Internet
KRITIKA
• Bori Erzsébet: Vak vezet világtalant Bolse vita
• Reményi József Tamás: Házilagos P. Howard A három testőr Afrikában
LÁTTUK MÉG
• Báron György: Ments meg uram!
• Csejdy András: Majd’ megdöglik érte
• Schubert Gusztáv: Isten hozott a babaházban!
• Barna György: Az ördög háromszöge
• Harmat György: A hűtlenség ára
• Barotányi Zoltán: A Függetlenség Napja
• Hungler Tímea: Hárman párban
• Mátyás Péter: Twister
KÖNYV
• Báron György: Bíró Yvette: A rendetlenség rendje; Egy akt felöltöztetése
• Nagy Eszter: Erdély Miklós: A filmről
• Kelecsényi László: Truffaut – Hitchcock
• Kelecsényi László: Gervai András: Mozi az alagútban

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szabó István filmjei

Varga Balázs

Álmodozások kora Magyar, 1964. Szereplők: Bálint András, Béres Ilona. Apa Magyar, 1966. Szereplők: Bálint András, Gábor Miklós. Szerelmesfilm Magyar, 1970. Szereplők: Halász Judit, Bálint András Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum.

Szabó István egymásba kapcsolódó motívumokra és egymást idéző filmekre épülő, organikusan szerveződő életműve tálcán kínálja magát a szabad nézői kalandozásokat megengedő, extrákkal telezsúfolt DVD-kiadás számára. Ezért is szinte magától értetődő, hogy a Magyar Nemzeti Filmarchívum által útnak indított magyar filmtörténeti sorozat egyik első csomagja egy Szabó-összeállítás legyen. Az életmű filmtörténeti pozíciója és karaktere igényes, izgalmas és kivitelezésében is a filmekhez méltó DVD-kiadást követel meg. A most megjelent első három Szabó-film logikusan és szorosan összetartozik, nem véletlenül szokás az Álmodozások kora, az Apa és a Szerelmesfilm kapcsán trilógiáról beszélni. Ez a három alkotás a hatvanas évek magyar újhullámának egyik csúcsa, a magát a modernitáshoz mérő, újítani akaró nemzedék keserédes körképe. Szabó filmjeinek hősei illúziókkal szembesülnek, mégpedig elsősorban saját vágyképeikkel – és a filmekben ezek az illúziók méretnek meg. A csak saját magában bízó ifjú értelmiségi csapat naiv lelkesültsége az Álmodozások korában; az apa figurája köré font mítosz az Apában; és a gyermekkori szerelem idealizált emléke a Szerelmesfilmben.

A most megjelent kiadványok azonban nem pusztán az első három játékfilm digitálisan felújított változatát tartalmazzák. Mindegyik lemez ügyes mellékletekkel ágyazza be a filmeket az életmű és a filmtörténet tágabb kontextusába. Így válik igazán láthatóvá és érthetővé a Szabó-életmű sokrétű, mondhatni hálózatosan épülő struktúrája. Első körben azáltal, hogy a filmek mellé témájuk, motívumaik okán szorosan kapcsolódó, mintegy azokat előkészítő vagy visszhangzó rövidfilmek és etűdök kerültek. Az Álmodozások korát két főiskolás vizsgafilm – az alig ismert, bájosan naiv A hetedik napon, illetve a Szabó ismertségét annak idején megalapozó Koncert közösségépítő etűdje – kíséri. Az Apa szabad motívumvariációs társfilmjei a Variációk egy témára és a Kegyelet. A Szerelmesfilm pedig a majd egy évtizeddel korábban készült, ám témájában és alcímében mégis mintegy a harmadik Szabó-filmet előlegező Te, valamint egy későbbi szerelmes (város)film, a Várostérkép Budapest társaságában került a lemezre. A kisfilmeken kívül mindegyik kiadványt ínyenceknek szóló extrák gazdagítják. Audiokommentárok ugyan nincsenek, de több részletet is kapunk egy televíziós Szabó-interjúból. Ezeknél a szinte kötelező kűröknél még izgalmasabbak az életmű motívumépítkezését megmutató játékos etűdök. Az Álmodozások kora világvevő rádiója kapcsán előbukkannak a megidézett európai modern filmek; az Apa mellékleteként a Szabó-életműben vissza-visszatérő tárgyak rendezőknek montázs-katalógusba; a Szerelmesfilm egyik extrája pedig egy Máriássy-hommage motívumkapcsolatait mutatja be. Így válik ez a három lemez frappáns magyar és európai modern filmes keresztmetszetté.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/01 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10475