KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/május
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: René Clément halálára
• Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
• Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
• Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
• Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
• Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
• Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
• Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
• Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban

• Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
• Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
• Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
• Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
• Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
• Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
• Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
• Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
• Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
• Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
• Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
• Hegyi Gyula: City Hall
• Hungler Tímea: A halál napja
• Harmat György: A gyanú árnyéka
• Hungler Tímea: Tökéletes másolat
• Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
• Tamás Amaryllis: Az esküdt

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Átok

Teszár Dávid

 

A kóros ötlettelenségben szenvedő Hollywood ezidőtájt kezd igazán ráállni az ázsiai sikerfilmek újraforgatására. Az óriási üzleti haszonnal kecsegtető bűncselekmény-sorozat A kör remake-jével indult, s mivel az eddig négy darabot számláló Ju-on sorozatot a Ringuhoz mérhető hisztéria jellemezte, e horrorhistória sem kerülhette el szerencsétlen sorsát. Megjegyzendő, a közeljövőben nemcsak japán kasszasikerek kerülnek amerikai kivégzőosztag elé: többek között a dél-koreai Oldboy-t, és a hongkongi Szigorúan piszkos ügyeket is újrahasznosítják.

A sztori a harmadik részt (Ju-on: The grudge) veszi alapul, szinte annak jelenetről jelenetre történő tükörfordításáról beszélhetünk – ugyanazon japán környezetben, csak amerikai színészekkel. Klasszikus obake yashiki (kísértetlakta ház) történet ez, amelyben a Földön ragadt nyughatatlan lelkek kísértik az elátkozott házba betévedőket. Sam Raimi cége nemcsak a remake jogát, de magát az egész szériáért felelős Takashi Shimizut is megvette magának: hangulatteremtés terén ez mindenképpen a mozi előnyére válik. Meglepő és egyben dicséretes, hogy nem vasalták élére a narratívát, nem adták meg a szokásos engedményt az amerikai nézőknek: megtartották az eredeti film precíz, jól átgondolt mozaikos szerkezetét. A gigantikus szakadék, az Amerika-kompatibilitás másutt keresendő: az ijesztgetés mérsékeltségére már előre a PG 13-as korhatár-besorolás, a színészi mélységekre pedig a főhőst játszó tiniikon Sarah Michelle Gellar neve figyelmeztet. Így válhat a roppant rémisztő, igen hatásos Ju-on 3-ból a hígítás során ízét vesztett, az eredeti ismeretében tökéletesen érdektelen pancs. Ironikus módon azonban még így is nevetve veri kenterbe hasonszőrű amerikai társait.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2005/03 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4833