|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziÁtkozottul veszett, sokkolóan gonosz és hitványVarró Attila
Extremely
Wicked, Shockingly Evil and Vile – amerikai, 2019. Rendezte: Joe Berlinger.
Írta: Michael Werwie. Kép: Brandon Trost. Zene: Marco Beltrami. Szereplők: Zac
Efron (Bundy), Lily Collins (Liz), Haley Joel Osment (Jerry), John Malkovich
(Cowart). Gyártó: Voltage Pictures / Cota Films. Forgalmazó: Big Bang Media. Szinkronizált. 108 perc.
Egyetlen
sorozatgyilkosnak sem köszönhet annyit a sármos, intelligens überkiller hollywoodi thriller-kliséje,
mint Ted Bundy-nak, aki a 70-es években folytatott ámokfutásával, két bravúros
szökésével, majd televízió-történelmet író tárgyalásával nem csak Dr. Lectert
ihlette, de máig a filmadaptációk kategória-rekorderének számít. Rendhagyó
profiljából – rémtettein túl – két elemnek köszönheti mozgókép-népszerűségét:
kívülről nézve példás életet élt, ígéretes joghallgató és igazi álompasi volt, ráadásul
megnyerő egyénisége mondhatni félkézzel meggyőzte ártalmatlanságáról
környezetét, gyanútlan áldozataitól gyanakvó barátnőkig. Legyen szó Matthew „Freeway” Bright groteszk szatírájának
pojácájáról, a Stranger Besides Me
karizmatikus, sötét nőcsábászáról vagy a Deliberate
Stranger (ön)pusztító juppijáról, a filmverziók Vad Bundy-ja egyazon
szörnyű kérdéssel szembesíti és hagyja magukra nézőit: ha nem kell gyerekkori
abúzus, állatkínzás, kirekesztettség, pornómánia a kéjgyilkossá váláshoz, netán
bárkiben ott lapulhat a vadállat?
Joe
Berlinger, a kortárs életrajzi dokufilmek doyenje,
aki lassan negyed százada szegezi kameráját
olyan bűnesetekre, ahol a tettesek ártatlannak, a hatóságok vétkesnek
bizonyulnak (a Brother’s Keeper
tanyasi testvérgyilkossági-ügyétől a „West Memphis Three” perét
követő/befolyásoló Lost Paradise-trilógián
át a bostoni Whitey Burgler-féle korrupciós botrányig), pályaképébe illő stratégiát
választott a sokadik Bundy-filmhez. Megelégelvén, hogy legjobb műveiből mások
készítenek hollywoodi produkciókat (Ördöglakat,
Fekete mise), négyrészes dokumentumszériája, a hatásvadász és közhelydús The Ted Bundy Tapes után rögtön leforgatta
saját játékfilm-verzióját, amelynél azonban merészen szembemegy az
elvárásokkal. Az Átkozottul veszett…egyfajta
párhuzamos világban játszódik, ahol szegény Ted csupán hatósági konspirációk
vétlen áldozata, mintha csak a hősnő/barátnő, Liz Kloepfer elfogult szemén át látnánk
az eseményeket – sehol a legdurvább vérontások bemutatása, a híres szökés a
szörny markából vagy akár egy árva kisminkelt fruskafej a hűtőben, mindössze
Zac Efron egyre reménytelenebb harca pereg a köré fonódó végzettel és a
tehetségét meghaladó szereppel. Sajnos Berlinger látványos truvájával sem tud
újat mondani Bundy titkáról, marad a „szerelem vak” örök igazsága és a
súlytalan kapcsolati dráma, katartikusnak szánt zárócsavarja pedig épp olyan,
mintha egy Hitler-film végén kiderülne: a Führer végig tudott a Holocaustról.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|