|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziPezsgő és macaronBaski Sándor
Place publique –
francia, 2018. Rendezte: Agnès Jaoui. Írta: Jean-Pierre Bacri. Kép: Yves
Angelo. Szereplők: Agnès Jaoui (Hélène), Jean-Pierre Bacri (Castro), Léa
Drucker (Nathalie), Kevin Azais (Manu), Héléna Noguerra (Vanessa). Gyártó: SBS
Films / Le Pacte. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 98 perc.
Agnès Jaoui és
Jean-Pierre Bacri évtizedek óta dolgoznak együtt, nemcsak színészekként, de
forgatókönyvíró-párosként is. Alkotói kollaborációjukban a 2000-ben bemutatott Ízlés dolgával nyílt új fejezet, az írás
mellett Jaoui ekkor már a rendezést is vállalta, és ez a felállás azóta is
megmaradt. Öt közös filmjük mindegyike elhelyezhető a midcult drámák és az
értelmiségi vígjátékok határmezsgyéjén, és a témáik is állandóak – a
társadalmi-kulturális különbségek lebonthatóságának kérdése (Ízlés dolga), kapuzárási pánikban
szenvedő, öntelt művészek (Mint egy
angyal), problémás családi háttér (Au
bout du conte), hűtlenség, megcsalás (Beszélj
az esőről).
Az egyetlen nap
leforgása alatt játszódó Pezsgő és
macaron – egy feledhetetlen kerti
parti tételesen felmondja a páros összes kedvenc motívumát. A Párizs
melletti villában összegyűlő celebtársaság középpontjában ismét egy öregedéstől
és eljelentéktelenedéstől rettegő, egoista férfi áll (Bacri), aki megkeseríti
exfelesége (Jaoui), és az írói ambíciókat dédelgető lánya életét is. A partiban
részt vesznek az új idők új YouTube-sztárjai is, akik már teljesen más nyelvet
beszélnek, de a fővárosi vircsaftot idegenkedve figyelő vidéki szomszédok is
tiszteletüket teszik. A társasági vígjátékok hagyományainak megfelelően a
tucatnyi szereplő mindegyike fókuszba kerül egy-egy pillanatra, a sztárok
jelenlététől megrészegült pincérnőtől kezdve a fiatal szeretőn át a fontoskodó
producerig.
A Pezsgő és macaron személyessége vitathatatlan (a válás témájának
beemelésével a 25 éven át a magánéletben is egy párt alkotó Jaoui és Bacri a
saját kapcsolatukra is reflektálnak), ahogy a közhelyessége is.
Karakterdrámának túl felszínes, vígjátéknak nem elég bátor, annyira pedig sem a
főszereplők, sem a mellékalakok nem érdekesek, hogy megérje másfél órát
eltölteni a társaságukban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|