|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz a nap a tengerpartonRoboz Gábor
On Chesil Beach – angol,
2017. Rendezte: Dominic Cooke. Írta: Ian McEwan (saját kisregénye alapján).
Kép: Sean Bobbitt. Zene: Dan Jones. Szereplők: Saoirse Ronan (Florence
Ponting), Billy Howle (Edward Mayhew), Emily Watson (Violet Mayhew), Adrian
Scarborough (Lionel Mayhew). Gyártó: BBC Films. Forgalmazó: Cinetel Kft. Szinkronizált. 110 perc.
A 2007-es Vágy és vezeklés sikerfilmje után tíz
évig egyetlen Ian McEwan-adaptáció sem készült, 2017-ben azonban mindjárt három
is, de csak az egyikhez kötődött a szerző annyira, hogy forgatókönyvírói
mellett produceri minőségben is részt vegyen az elkészítésében. A régóta Anglia
egyik nemzeti írójának számító McEwan azonos című kisregényén alapuló Az a
nap a tengerparton cselekményének központi része alig néhány órát ölel fel
egy fiatal szerelmespár életéből, amikor zökkenőmentesen lezajlott esküvőjüket
követően magukra maradnak egy szállodai szobában. Őszintén szeretik egymást,
nem lappanganak szörnyű titkok a felszín alatt, a nászéjszaka mégis
katasztrofálisan alakul, a történet ugyanis 1962-ben, röviddel a szexualitásról
való beszéd felszabadulása előtt játszódik, amikor a merev társadalmi
konvenciók még jóval több szinten hatottak bénítóan.
McEwan személyes
közreműködésének ismeretében cseppet sem meglepő, hogy a film nagyrészt
szorosan követi a forrásművet (még a könnyfakasztóbbra hangolt epilógussal sem
tér el tőle lényegileg), sőt a sok párbeszédes flashback-jelenettel izgalmasabb
élményt kínál, mint a fullasztóan hosszú leírásokra épülő kisregény. A brit
produkció sikere ugyanakkor annak is köszönhető, hogy a színház felől érkező
rendező, az elsőfilmes Dominic Cooke, és a főszerepekben brillírozó Saoirse
Ronan és Billy Howle a szerzőével egyenrangú munkát végez, így egy minden
ízében profi melodráma keretein belül tárgyalhatnak egy csak első ránézésre
anakronisztikus témát.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|