|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziLátlakVarró Attila
I
Still See You – amerikai, 2018. Rendezte: Scott Speer. Írta: Daniel Waters
regényéből Jason Fuchs. Kép: Simon Dennis. Zene: Bear McCreary. Szereplők:
Bella Thorne (Veronica), Richard Harmon (Kirk), Dermot Mulroney (Bittner), Amy
Price-Francis (Mrs. Calder). Gyártó: Gold Circle Films. Forgalmazó: Big Bang
Média. Szinkronizált. 98 perc.
Amennyiben
minden filmadaptáció az alapmű kísértetének tekinthető, amely a legfontosabb
vonásokra redukált képmásként jelenik meg a vásznakon/képernyőkön, Daniel
Waters Break My Heart a 1000 Times
című young adult regényének idei
filmverziója pontosan olyan, mint a történet sajátos szellemalakjai. A
közeljövőben játszódó disztópia-thriller, amelyben egy Esemény nevű rejtélyes
katasztrófa több millió amerikai halálát okozta, majd a halottak szellemeit
folytonosan ismétlődő, kurta képsorok formájában rászabadította a túlélőkre, a
YA-műfajoktól szokatlanul költői és gondolatgazdag alkotás 16 éves hősnője
nyomozásáról a fürdőszobájában kísértő, ismeretlen kamaszfiú után – az eddigi
játékfilmes pályáját kizárólag durván aszimmetrikus tinirománcoknak szentelő
Scott Speer (lásd a Step Up: Revolution
dúsgazdag lány-szegény fiú tánc-musicaljét vagy a Midnight Sun szerelmi melodrámáját egy halálos napfény-allergiában
szenvedő kamaszlányról) azonban csak az alapszituációt és néhány ütős mémjét
tartotta meg a forrásműnek, pársoros videoklip-sztorivá kurtítva a komplex
cselekményt.
A Látlak nem több egy kortárs
kísértetfilm-klisékhez igazított és ezerszer látott tizenéves szerelmi
háromszög-történetnél, amelynek végkifejletre hagyott egyetlen fordulata már a
regény expozíciójában kiderült: így hát az odáig vezető másfél óra főként azzal
telik, hogy Speer összehozza goth-hősnőjét
az osztály antiszociális szépfiújával, erőszakolt sokk-jelenetekkel próbálja
kihangsúlyozni a nyalka szellemlegény fenyegető mivoltát, valamint esetlen
sci-fi magyarázatot kerekít a regényben homályban hagyott Eseményre, amely egy
füst alatt takaros és teljesen felesleges kapcsolathálót is teremt valamennyi
fontos szereplő között. Az egyetlen, érdekesség amit a rendező hozzáad az
alapműhöz, az a „hiányzó apa”-motívum felerősítése és megsokszorozása – ám a
regény ismerete híján ez a szerzői üzenet is észrevétlenül elvész a
rémisztgetések és szenvelgések áradatában, akárcsak maguk a félpercnyi,
halovány szellemapák gyermekeik mozgalmas-érzelemdús kamaszéletében.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|