|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziRamen Shop – Ízek a múltbólBaski Sándor
Ramen Teh –
szingapúri-japán-fancia, 2018. Rendezte: Eric Khoo. Írta: Fong Cheng Tan és Kim
Ho Wong. Kép: Brian Gothong Tan. Zene: Kevin Mathews. Szereplők: Takumi Saito
(Masato), Seiko Matsuda (Miki), Jeanette Aw (Mei Lian), Tsuyoshi Ihara (Kazuo),
Mark Lee (Wee). Gyártó: Zhao Wei Films. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 89 perc.
A krumplileves lehet,
hogy csak krumplileves, de a ramen egészen biztosan több egyszerű ételnél, a
nemzeti és a családi identitás része. Ugyanez a szingapúri és a maláj bak kut tehről (sertésbordaleves) is
elmondható, ha pedig ez a két fogás fúzióra lép, akkor ott nem csak az ízek, de
a kultúrák is keverednek. A kortárs szingapúri film talán legfontosabb
alkotója, Eric Khoo kipróbált receptből dolgozott, amikor főhőse, Masato
önismereti útját gasztrokontextusba helyezte. A fiatal japán ramenséf apja
halála után Szingapúrba, rég elhunyt édesanyja hazájába utazik, hogy kiderítse,
mi elől menekültek el a szülei. A gyökerekhez visszatérés jegyében el akarja
lesni nagybátyjától a sertésbordaleves-főzés titkát, hogy utána ramennel
kombinálhassa. Úgy érzi, minden elkészített adag levessel a szülei emlékét
ápolja, és az ismerős ízek révén a gyerekkor idilljét is visszaidézheti. Utazása
egyben történelmi gyorstalpaló is, a nézővel együtt tudja meg, hogy szülei
megismerkedésének idejében a szingapúri-japán vegyesházasság tabunak számított,
anyját ezért ki is közösítette a családja. Masato missziója, hogy legalább
utólag megbékítse a még élő nagymamáját, akivel természetesen az ételben és a
főzésben találják meg a közös nyelvet.
A Ramen shopnak egyetlen olyan epizódja sincs, amely ne lenne
kiszámítható, de a pornófilmes dramaturgiához hasonlóan itt sem a szöveges
részekből kerülnek ki a money shotok,
hanem az éttermi és családi konyhákban játszódó forró pillanatok adják el a
produkciót. A főzésjelenetek természetesen maximálisan hitelesek, az étel
előkészítését dokumentáló közelik a főzőshow-k esztétikáját idézik, a
bemutatott fogásokat az elhangzó instrukciók nyomán akár a néző is
elkészíthetné odahaza. Masato kulináris kalandjait közben rendre flashbackek
akasztják meg, amelyek érzelmesnek szánt zongora-aláfestéssel a szülők
megismerkedésének és házasságának történetét mesélik el. Korábbi filmjeivel
ellentétben Khoo ezúttal enged a szentimentalizmus csábításának – talán az
egzotikus gasztromozikra mindig nyitott nemzetközi nagyközönség igényeire való
tekintettel –, és ha émelyítőek is néhol a hatásvadász fogások, a gyomrot
összeségében nem üli meg a film.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|