|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
DVDBatman Kétarc ellenKránicz Bence
Batman
vs. Two-Face – amerikai, 2017. Rendezte: Rick Morales.
Forgalmazó: Warner Home. 72 perc.
A
gothami főügyészből vérszomjas maffiózóvá lett Harvey Dent, azaz Kétarc
karaktere nem sokkal a sorozat indulása után mutatkozott be a
Batman-képregényekben. Harminc éven át mindazonáltal csak epizodistaként,
alkalmanként feltűnő, meglehetősen súlytalan figuraként kezelték az írók. Nem
csoda: a Dr. Jekyll által inspirált Dent aljas gazember és tragikus hős egy
személyben, a Batman-kánon egyik legárnyaltabb figurája nemigen illett az
ötvenes-hatvanas évek kisiskolásoknak szóló szuperhőskalandjaihoz. Éppen ezért
tűnik bizarr választásnak a főgonosz szerepére egy olyan rajzfilmben, amely a
parodisztikus Batman-tévésorozat újkeletű internetes népszerűségét aknázza ki (A köpenyes lovagok visszatérnek című
előzményről a Filmvilág 2017/01.
számába írtam).
A
vállaltan vígjátéki hangvétel miatt nem is Dent klasszikus eredettörténete
jelenik meg a filmben. Nincs szó bántalmazó családról, lelki betegségekről, a
bűnözőkkel vívott eredménytelen küzdelemről és a tárgyaláson arcba fröccsentett
kénsavról. Mindezek helyett a Joker bandájából kiszipkázott „gonoszság-esszencia”
a felelős Dent torzulásáért, az ostobácska felütés után pedig rögtön alább is
adunk az elvárásainkból. A Batman Kétarc
ellen legfeljebb annyira tud szórakoztató lenni, amennyire a főhős
atyáskodó kiszólásai, Robin szóviccei és a mókás mellékalakok azzá tudják
tenni. A Batman-rajongóknak bizsergető érzés viszontlátni az 1966-os
tévésorozatban debütált mesterbűnözőt, a bibliofil hajlamú Könyvmolyt, de ez is
sekélyes mulatság. A legnagyobb csalódást maga Kétarc okozza, akivel
kapcsolatban felmerül ugyan, hogy az őt ért baleset valójában csak
felszabadította a benne szunnyadó pszichopatát, az írók azonban valósággal
menekülnek attól, hogy akár csak ezt végiggondolják. Pedig értő kezekben Harvey
Dent Batman torz tükörképévé válik, aki a törvény megszállott védelmezőjeként
Bruce Wayne-nel szemben arra a belátásra jut, hogy szörnyetegek között csak egy
másik szörnyeteg tehet rendet. Tudatosan lép a bűn útjára, ám törékeny piszichéje
képtelen feldolgozni, amit ott talál. Pszichológiai érdeklődésű olvasók bízvást
fordulhatnak a legjobb Kétarc-képregényekhez, a friss rajzfilm viszont nem
nekik készült.
Extra:
A DC-animációk reklámja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1 átlag: 8 |
|
|
|
|