KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
   1996/május
KRÓNIKA
• Bikácsy Gergely: René Clément halálára
• Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
• Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
• Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
• Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
• Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
• Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
• Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
• Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
• Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban

• Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
• Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
• Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
• Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
• Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
• Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
• Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
• Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
• Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
• Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
• Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
• Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
• Hegyi Gyula: City Hall
• Hungler Tímea: A halál napja
• Harmat György: A gyanú árnyéka
• Hungler Tímea: Tökéletes másolat
• Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
• Tamás Amaryllis: Az esküdt

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Batman Kétarc ellen

Kránicz Bence

Batman vs. Two-Face – amerikai, 2017. Rendezte: Rick Morales. Forgalmazó: Warner Home. 72 perc.

 

A gothami főügyészből vérszomjas maffiózóvá lett Harvey Dent, azaz Kétarc karaktere nem sokkal a sorozat indulása után mutatkozott be a Batman-képregényekben. Harminc éven át mindazonáltal csak epizodistaként, alkalmanként feltűnő, meglehetősen súlytalan figuraként kezelték az írók. Nem csoda: a Dr. Jekyll által inspirált Dent aljas gazember és tragikus hős egy személyben, a Batman-kánon egyik legárnyaltabb figurája nemigen illett az ötvenes-hatvanas évek kisiskolásoknak szóló szuperhőskalandjaihoz. Éppen ezért tűnik bizarr választásnak a főgonosz szerepére egy olyan rajzfilmben, amely a parodisztikus Batman-tévésorozat újkeletű internetes népszerűségét aknázza ki (A köpenyes lovagok visszatérnek című előzményről a Filmvilág 2017/01. számába írtam).

A vállaltan vígjátéki hangvétel miatt nem is Dent klasszikus eredettörténete jelenik meg a filmben. Nincs szó bántalmazó családról, lelki betegségekről, a bűnözőkkel vívott eredménytelen küzdelemről és a tárgyaláson arcba fröccsentett kénsavról. Mindezek helyett a Joker bandájából kiszipkázott „gonoszság-esszencia” a felelős Dent torzulásáért, az ostobácska felütés után pedig rögtön alább is adunk az elvárásainkból. A Batman Kétarc ellen legfeljebb annyira tud szórakoztató lenni, amennyire a főhős atyáskodó kiszólásai, Robin szóviccei és a mókás mellékalakok azzá tudják tenni. A Batman-rajongóknak bizsergető érzés viszontlátni az 1966-os tévésorozatban debütált mesterbűnözőt, a bibliofil hajlamú Könyvmolyt, de ez is sekélyes mulatság. A legnagyobb csalódást maga Kétarc okozza, akivel kapcsolatban felmerül ugyan, hogy az őt ért baleset valójában csak felszabadította a benne szunnyadó pszichopatát, az írók azonban valósággal menekülnek attól, hogy akár csak ezt végiggondolják. Pedig értő kezekben Harvey Dent Batman torz tükörképévé válik, aki a törvény megszállott védelmezőjeként Bruce Wayne-nel szemben arra a belátásra jut, hogy szörnyetegek között csak egy másik szörnyeteg tehet rendet. Tudatosan lép a bűn útjára, ám törékeny piszichéje képtelen feldolgozni, amit ott talál. Pszichológiai érdeklődésű olvasók bízvást fordulhatnak a legjobb Kétarc-képregényekhez, a friss rajzfilm viszont nem nekik készült.

Extra: A DC-animációk reklámja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2018/01 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=13512