|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziMadameVajda Judit
Madame – francia, 2017. Rendezte és írta: Amanda Sthers. Kép: Régis Blondeau. Zene: Matthieu Gonet. Szerepők: Toni Collette (Anne), Harvey Keitel (Bob), Rossy de Palma (Maria), Michael Smiley (David). Gyártó: LGM Productions / Made in PM. Forgalmazó: ADS Service. Feliratos. 91 perc. Amikor gazdagéknál váratlanul beállít a
tékozló fiú, tizenhárman lennének a vacsorán, ami balszerencsét hoz, ezért a
ház úrnője a házvezetőnőt is asztalhoz ülteti. A kikupált spanyol bevándorlóról
ráadásul a fiú elhíreszteli, hogy arisztokrata örökösnő, aki titkolja származását.
Mindehhez hozzátéve, hogy egy Párizsban élő amerikai házaspár otthonában
járunk, így a kulturális különbségekből eredő poénok is adottak, biztosak
lehetnénk benne, hogy kacagtató bohózat vár ránk. Amanda Sthers író-rendező
mégis úgy döntött, inkább romkomot kanyarít a sztoriból, ezért főhősnőnket,
Mariát összehozza azzal az angol műkereskedővel, aki a vacsorán mellette ült. A
helyzetkomikumot fokozza, hogy a férfi biztosítja róla a nőt: nem zavarja a
származása – csakhogy az udvarló a titkolt nemességet, Maria pedig a titkolt
cselédséget érti alatta. Hogy az érzelmeknek tétje is legyen, a cselekményt
némi osztályharccal is megbolondítják. Legutóbb szintén egy francia
szerelmesfilmben, a Szerelem a hatodikonban
láthattuk azt az innen nézve valószínűtlen helyzetet, hogy a modern Európában
is létezik úr és szolga, akik közt éles a határvonal. Ezt kihasználva a Madame eseményeit elindító úrnő nem
győzi emlékeztetni rá Mariát, hogy cselédként semmi esélye a boldog szerelemre
az előkelő angol úrral – és megpróbál tenni is ennek érdekében.
Aki akár egyetlen
Almodóvar-filmben is látta Rossy de Palmát, bizton megkedvelte. Itt sokkal
kevésbé excentrikus szerepben tűnik fel, ám az általa alakított főhősnő a film
egyetlen szeretnivaló karaktere, így ezúttal sem nehéz szimpatizálni vele. A
baj csak az, hogy a végére az alkotók úgy döntenek, hagyják a szerelmi
történetet, és inkább egy nő felszabadulásáról mesélnek – de mivel addig nem
erre koncentráltak, a néző kicsit megvezetve érzi magát, a befejezés pedig így,
legyen bármennyire is felemelő, elég kurtán-furcsán sikerül.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|