|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziAtomszőkeHerpai Gergely
Atomic Blonde – amerikai,
2017. Rendezte: David Leitch. Írta: Anthony Johnston képregényéből Kurt
Johnstad. Kép: Jonathan Sela. Zene: Tyler Bates. Szereplők: Charlize Theron
(Broughton), James McAvoy (Percival), Sofia Boutella (Delphine), Bill Skarsgard
(Merkel), Sam Hargrave (Gascoine). Gyártó: 87Eleven / Closed on Mondays.
Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált.
115 perc.
Charlize Theron kőkemény
kémfilmje, a részben Budapesten forgatott Atomszőke
fényében még a legbrutálisabb Daniel Craig-féle James Bond-filmek is Hamupipőkének
számítanak. Miközben hősnője, Lorraine Broughton kifinomultságban és
eleganciában még Bondot is lepipálja, sokkal keményebb akciójelenetekben vesz
részt – ami nem meglepő, tekintve, hogy David Leitch, a John Wick társrendezője állt be a kamerák mögé. Leitch mindjárt a
film legelején egyértelműen értésünkre hozza, hogy milyen filmre számíthatunk:
egy ‘89-es archív felvételt láthatunk, amelyben Ronald Reagan elnök a berlini
fal előtt éppen az azóta híressé vált beszédét mondja fel, amelyet megszakít
egy nagy, neonzöld betűkkel írt felirat: „ez nem az a történet.” Alternatív
történelemről lenne szó? Korántsem, pusztán arról, hogy a berlini fal története
mindössze a háttere ennek a kémtörténetbe oltott, ízig-vérig akciófilmnek – a
szó konkrét értelmében is, mivel bőven folyik vér a filmben: Charlize Theront
sem kímélik benne és ő sem irgalmaz ellenfeleinek.
Talán a film egyetlen
hiányossága a The Coldest City című
Anthony Johnston-képregényből eléggé nagy vonalakban adaptált történet (brit
ügynöknő vadászik Berlinben egy orosz kettős ügynökre és egy létfontosságú
ügynöklistára), amely az írók legnagyobb igyekezete ellenére sem marad több
mint egyfajta váz, amely a hajmeresztő akciójeleneteket összeköti. Bár nem
olyan vázlatos, mint a John Wick faék
egyszerűségű története, fordulatok, árulások bőven akadnak benne, de Broughton
meséje már ismerős a kémfilmekben ezerszer felhasznált motívumokból. Az Atomszőke bátor, vad, brutális és
gyakran logikátlan, Charlize Theron azonban mégis igazi „killer queen” benne: a
műfaj rajongóinak mindenképpen ajánlott.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|
|
|