|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziA modellVarró Attila
The
Model – dán-svéd, 2016. Rendezte és írta: Mads Matthiesen. Kép: Petrus Sjövik.
Szereplők: Maria Palmer (Emma), Ed Skrein (Shane), Charlotte Tomaszewska
(Zofia), Yvonnick Muller (André). Gyártó: Zentropa / Film Vast. Forgalmazó:
Vertigo Média Kft. Feliratos. 105
perc.
Kábé
példátlan, hogy egy héten belül két azonos nemzetiségű és tematikájú film
kerüljön bemutatásra a honi artmozi-hálózatban, ám számos hasonlósága ellenére
a szintén „vidéki kislány mélyrepülése a kíméletlen divat-metropoliszban”
alapsztorijú Neon démon flitteres
szerzői ámokfutásával, Mads Matthiesen életszagúbb Modell-je sokkal jobban megragadható a dán rendező előző (egyben
első) filmje, a nálunk is bemutatott Teddy
mackó segítségével. Noha a Thaiföldön szerelmet kereső kivénhedt testépítő
csendes epizódokból felhúzott anya-fiú drámája után a tizenéves Emma fájdalmas
szárnypróbálgatásai a párizsi divatfotó-világban hagyományos szerelmi
téboly-thrillerben mondják fel a szokásos tanmesét, a Rút kiskacsából Fekete hattyúvá
alakuló hősnő hajszálra ugyanazt a kegyetlen ellentmondást képviseli (az életét
külső megjelenésére építő testkép-mutató szüntelen szorongása és
önbizalomhiánya) és pontosan ugyanazzal a konfliktussal kénytelen megbirkózni
(kóros kötődés a belső biztonság illúzióját kínáló élettárshoz).
Matthiesen
szemében láthatóan nincs sötétebb ellenfél a bámész nézői tekinteteknél,
szegeződjenek a hősnőre kamera-objektíven vagy fürdőszobai kulcslyukon
keresztül – a hamis tükrüknek való megfelelési kényszer alakít hétköznapi
emberekből csupaizom vagy csontsovány testű színtiszta fikciót, készteti őket
csalásra és hazugságra, de legfőképpen érzelmi függőségre a fikciót tápláló
házizsarnoktól. Már ezért is furcsa, hogy második filmjére maga a szerző is
átállt a sötét oldalra: míg túlsúlyos, kissé esetlen Teddy mackója szűkszavúságával és tétlenségével is hiteles, pontos,
sőt empatikus portrét kínált, a nyüzsgő divatvilágban fordulatról fordulatra
ráncigált Modell nem több csupa ín és
ideg, csont és bőr klisékollekciónál – kamerás teremtője kezében eltűnt minden
fogható róla, maradt a puszta freak-show.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 6 |
|
|
|
|