|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziHoltpontVarró Attila
Point Break – amerikai,
2015. Rendezte: Ericson Core. Írta: Kurt Wimmer. Kép: Ericson Core. Zene:
Junkie XL. Szereplők: Luke Bracey (Utah), Edgar Ramirez (Bodhi), Teresa Palmer
(Samsara), Ray Winstone (Pappas). Gyártó: Alcon Entertainment. Forgalmazó: Big
Bang Media. Szinkronizált. 113 perc.
Akadnak egy
kultuszfilmnek olyan érdemei, amelyeket durván jogtalanság lenne számon kérni a
remake-jétől: az 1991-es Holtpont
esetében ilyenek az érzéki szépségű akciójelenetek, Kathryn Bigelow férfitest-fetisizáló
női tekintete, és a Reeves-Swayze sztárpáros napsugaras karizmája. Aligha
tartoznak azonban ezek közé a legendás akció-thriller úttörő kaszkadőrszámai és
a kiválóan adagolt fordulatok, amelyek egyrészt szoros egységben tartották a látványjeleneteket,
másrészt egyre mélyebbre húzták a nézőket a hőspáros drámájába. Az idei újrázás
a könnyebb kihívást választotta: miközben élesben felvett lélegzetelállító
sportmutatványai a világ lenyűgöző tájain magasan túlszárnyalják az elődöt
(helyenként annyira magasan, hogy már hitelüket vesztik), a történetmesélés
pályáján csupán csúfosan átbújik a léc alatt.
A kultfilm-remake-ekre
és „renegát rendőr”-sztorikra szakosodott Kurt Wimmer forgatókönyve alapjában
megőrzi az eredeti mesét a sötét oldal bűvkörébe kerülő beépült FBI-ügynökről,
ám forgatókönyve immár eleve akciómátrixra épít: öko-terrorista antagonistája
egy japán „poli-atléta” guru nyolcpontos bakancslistájának teljesítésével
próbál eljutni saját nirvánájába, ezzel biztosítva a tíz percenként kötelező
bravúrt mexikói barlangi ejtőernyős ugrástól („Az Ébredő Föld”), alpesi
magashegyi snowboardozáson át („A Jég Élete”) a venezuelai Angel Falls vízesés
szabad-szóló sziklamászásáig („A Hat Élet Mestere”). Erre a feladatra az
operatőr-rendező Ericson Core maximálisan meg is felel, de Wimmernek hála a
hamisítatlan extrémsport-pornó hatásszüneteiben cselekményvezetés helyett be
kell érnünk a szereplők között zajló mély értelmű eszmecserékkel a Lélek
természetéről és a Természet lelkéről („Az eszmék erősek, de egy
bálnavadászhajó erősebb”) – az összhatás olyan kiábrándító, mintha csak
Michelle Wild két eszméletlen ágyjelenet között füstölőt gyújtva
Coelho-idézetekkel tömné gang-banger partnereit a vágy filozófiájáról.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 45 átlag: 6.13 |
|
|
|
|