|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
MoziMiért én?Strausz László
De ce eu? – román, 2015.
Rendezte és írta: Tudor Giurgiu. Kép: Marius Panduru. Zene: Viktor Chouchkov.
Szereplők: Emilian Oprea (Panduru), Mihai Constantine (Codrea), Andreea Vasile
(Dora), Liviu Pintileasa (Ionut). Gyártó: Chouchkov Brothers / Libra Films /
Cor Lenis Films. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Feliratos. 125 perc.
A kilencvenes években az
ENSZ és az Unió háborús bűnök vádja miatt gazdasági embargó alá vette Szerbiát.
A blokád kijátszása a környező országok szervezett bűnözői csoportjainak egyik
legfontosabb bevételi forrásává vált, így például csak Romániából sok tízezer
tonna kőolajat szállítottak a szomszédba. Ezek a tranzakciók a
titkosszolgálatok védelme alatt álltak, majd a szolgáltatásért cserébe számos
politikus kampányát finanszírozták a bevételekből.
Tudor Giurgiu valós
eseményeken alapuló Miért én? című
filmjének főhőse, Christian Panduru egy fiatal, naiv de ambiciózus bukaresti
ügyész, akit főnökei egy ilyen korrupciós ügy gyors felgöngyölítésével bíznak meg.
A paranoia-thriller műfaji szabályainak megfelelően azonban a történetben semmi
és senki sem az, aminek látszik. Legmagasabb politikai körökig vezető szálak,
gátlástalanság, cinizmus és manipuláció ellenszelében Panduru fokozatosan
döbben rá arra, hogy ebben a játszmában az igazság kiderítése senkinek nem áll
érdekében.
A film magabiztos és
öntudatos módon használja az egyre kiismerhetetlenebb ügybe fokozatos
belecsavarodó, joggal paranoiás ügyész karakterének műfaji elemeit (többek
között Coppola Magánbeszélgetések-je
is megidéződik abban a jelenetben, ahol a poloskát kereső főhős őrjöngve
tör-zúz saját lakásában). Egyenletesen magas színvonalú színészi alakításoknak
és feszes ritmusának köszönhetően a Miért
én? izgalmas zsánerdarab, amelynek a konkrét korrupciós ügyekre való
tekintettel még politikai gesztusként is fontos szerepe van.
Mióta Románia
csatlakozási tárgyalásain a kora kétezres években az EU feltételként szabta a
mindent átható korrupció elleni harcot, a látványos antikorrupciós ügyek a belpolitikai
leszámolások eszközeivé is váltak. Erről a összetett játszmáról, illetve az
állam, a néhai államszocialista titkosszolgálatok és az új vadkapitalista
bűnözői csoportok genealógiájáról Kelet-Európában annak ellenére még nem sok
thriller készült, hogy ez a történet – még ha eltérő formában is, de – a térség
országainak közös tapasztalata. Nemzetközi viszonylatban a műfaji
vetélytársaihoz képest alacsony költségvetésből készült film, amely egyes
pontokon kifejezetten tévés hatást kelt, talán nem fog átütő sikert aratni, de
a regionális sikerre és nézőkre joggal számíthat.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 31 átlag: 6.06 |
|
|
|
|