|
Év
1996/május
|
KRÓNIKA
Bikácsy Gergely: René Clément halálára
Bárdos Judit: Perczel Zita (1918-1996)
DOKUMENTUMFILM
Bikácsy Gergely: Kecske, füst, érzelem Vita dokumentum-ügyben
Jancsó Miklós: Azúr Szimulákrum
Simó György: Látja? Nem látja Kerékasztal-beszélgetés
Dániel Ferenc: Sakktáblán véres bábuk A BBC Jugoszláviája
Bori Erzsébet: Mögötte fut a filmes Doc’est: kelet-nyugati dokumentumok
Földényi F. László: Buñuel tekintete Föld, kenyér nélkül, 1932
FESZTIVÁL
Reményi József Tamás: Nagy expedíciók, kis felfedezések Berlin
Bikácsy Gergely: Üdvhadsereg, Szodoma, Gomorra Filmeurópa Londonban
Csejdy András: Kis cigaretta, valódi, finom Füst; Egy füst alatt
Bokor Nándor: Hitchcock tetthelyein Helyszíni szemle
Ádám Péter: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
Kovács Ilona: Napóleon, a médiasztár Egy mítosz alakváltozásai
1895–1995
Molnár Gál Péter: Mozi a szállodában 1896. május 10.: az első magyar filmvetítés
TELEVÍZÓ
Gelencsér Gábor: Befelé táguló kör Ezredvégi beszélgetések
Sneé Péter: Mindig akadnak kivételek Beszélgetés Árvai Jolánnal az FMS-ről
LENGYEL FILM
Kovács István: Az átvilágított ember Krzysztof Kieslowski emlékezete
KRITIKA
Spiró György: Jó film, rossz cím Hagyjállógva Vászka
Lukácsy Sándor: Ne feledd a tért... Mondani a mondhatatlant
Ardai Zoltán: Lagerfeld megússza Prête-à-porter – Divatdiktátorok
LÁTTUK MÉG
Bori Erzsébet: Valaki más Amerikája
Hegyi Gyula: City Hall
Hungler Tímea: A halál napja
Harmat György: A gyanú árnyéka
Hungler Tímea: Tökéletes másolat
Sneé Péter: Bűnbeesés ideje
Tamás Amaryllis: Az esküdt
|
|
|
|
|
|
|
Digitális realizmusChris Columbus:PixelKétbites Kalibánok / Digitális félelmeinkKránicz Bence
Bár sokan nyilván örömmel
megnéznénk egy olyan horrorfilmet, amelyben az öntudatára ébredt, elszabadult
filmnyersanyag fojtogatja áldozatait, ez a koncepció nem vált különösebben
népszerűvé a műfaj történetében. Ha Kodak-gyilkosságokról nem is, a
digitális világ veszélyeiről sokat tudunk: mióta számítógépes trükköket
alkalmaznak a tömegfilmekben, a történetekbe is átszűrődött a gyanú, hogy a
komputer könnyűszerrel ellenünk fordulhat. Ez a félelem műfajtól függetlenül
megfogalmazódott már a nyolcvanas években: a számítógépes rendszer
robothadserege elpusztítja az emberiséget (Terminator), a szoftver
magába szippantja tervezőjét (Tron), vagy vetélytársává válik egy
bimbózó szerelmi kapcsolatban (Komputer-szerelem). Ahogy az elmúlt évtizedekben
mindennapjainkon egyre jobban eluralkodtak a digitális interfészek, úgy
lehetett újra és újra aktualizálni ezeket az elgondolásokat. Az újabb filmekben
az emberek még inkább ki vannak szolgáltatva a komputereknek: a terminátorokat
vezénylő számítógép immár minden elektronikus eszközünket egyszerre irányítani
képes operációs rendszerként jelenik meg a Terminator: Genisysben
(emlékeztetve az egymással szinkronizált kütyük nyugtalanító mindentudására), a
játékprogram harminc éve fogva tartja alkotóját (Tron – Örökség), a
szerelmes férfi pedig alárendeltként jelenik meg a szoftverrel folytatott románcban,
míg végül a mesterséges intelligencia szakít vele (A nő).
A Pixel együgyű
meséjében egy földönkívüli faj klasszikus játékok figuráit állítja csatasorba
az emberiség ellen, így a katasztrófafilmek természeti csapásai helyett saját
digitális teremtményeinktől retteghetünk. Nem kérdés, hogy az emberek kerülnek
ki győztesen a harcból, de csak azért, mert a múlt lejárt szavatosságú játékai
fordulnak ellenünk: Pac-Mannel és Donkey Konggal simán elbánik néhány
arcade-termekben felnőtt csodabogár, akik így a mai harmincas negyvenes
nemzedék öntudatát is megerősítik. A bonyolultabb játékok kimaradnak a filmből,
így sokkal könnyebb butuska komédiába fordítani a történetet.
Adam Sandler Prosperója csak a
kétbites Kalibánokkal képes elbánni – a jelen pixelmonstrumaival szembenézve
kénytelen lenne eltörni konzolját.
PIXEL (Pixels) –
amerikai, 2015. Rendezte: Chris Colombus. Írta: Timothy Dowling, Adam
Sandler és Tim Herlihy. Kép: Amir Mokri. Szereplők: Adam
Sandler (Sam), Michelle Monaghan (Violet), Peter Dinklage (Eddie),
Kevin James (Cooper). Gyártó: Columbia Pictures. Forgalmazó: Intercom.
Szinkronizált. 106 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 73 átlag: 5.41 |
|
|
|
|